Regeringens og dens støttepartier har travlt med at jagte de danske bilister. Flere skal over i såkaldte grønne biler. Bare ikke politikerne selv.
Dieselbiler er et fyord. Det samme er benzin- og hybridteknologi ved at blive. I det hele taget gjorde den seneste omlægning af bilafgifterne fra december det dyrere at være bilejere, fordi ikke bare registreringsafgiften men også de halvårlige ejerafgifter fik et nøk op ad.
Sidstenævnte fortsætter i øvrigt med at stige indtil 2026. Men politikerne? Ja, de skal ikke gøre som den almene befolkning. Den grønne omstilling af bilparken er i hvert fald meget svær at få øje på, hvis man tager et kig på listen af ministerbiler. Bare fire af 32 ministerbiler i Danmark er elbiler. 8 er dieselbiler, 16 er pluginhybrider og de sidste 4 er benzinbiler.
LÆS OGSÅ: Chauffør efterforskes – brugte ministerbil til at score damer
Det viser en ny opgørelse fra Økonomistyrelsen. Listen har Finansminister Nicolai Vammen (S) fået udarbejdet som et del af et svar til Venstres Marie Bjerre.
Den ældste ministerbil er 11 år gammel
Mens danske bilister på grund af stadigt stigende afgifter generelt tvinges til at opgive deres diesel-og benzinbiler, har ministerierne tilsyneladende ikke travlt med at skifte ud i vognparken.
Den ældste ministerbil herhjemme er en BMW 760iL fra 2011. Altså en 11 år gammel 12-cylindrede benzinsluger som går 7,7 kilometer på én liter benzin. Hvis staten skulle betale grøn afgift, hvilket den selvfølgelig ikke skal, ville det betyde en regning på 5.420 kr. halv årligt.
Den store BMW slipper endda forholdsvis billigt, fordi den kører på benzin.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se den komplette liste af ministerbiler i Danmark