Annonce:

Kun ét ud af syv bilmærker i Kina kan lave penge

Der er hele 137 bilmærker at tage af i Kina. Men kun 19 af dem vil være sunde forretninger med sorte tal på bundlinjen, siger analysefirmaet.

Den kinesiske bilindustri har godt nok fart på. Men det har også en pris. Kun ét ud af syv af landets bilmærker vil kunne lave penge i 2030.

Resten vil være underskudsforretninger i større eller mindre grad. Det viser en beregning fra analysefirmaet Alixpartners som finansmediet Bloomberg referer til.

Der er i øjeblikket 137 bilmærker, der kæmper om kunderne i Kina. Og selvom der er mange kinesere, er der langt fra nok bilister blandt dem til, at landets bilindustri vil være en buldrende overskudsforretning. Tværtimod.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Den brutale forudsigelse kommer ovenpå den brutale priskrig, de kinesiske bilmærker selv har sat skub i. Og der er ikke noget, der tyder på, at den er ved at aftage i styrke.

LÆS OGSÅ: Bildesigner død – brutalt myrdet foran sit hjem

Kun de største firmaer – såsom BYD, der i lange perioder levede af at kopiere bl.a. Mercedes og BMW – tjener så meget på deres biler, at de reelt kan tillade sig at sænke priserne.

Priskrigen har allerede kostet det første kinesiske mærke livet. VM Motor gik konkurs i 2023, og Alixpartners forventer, at langt flere bilmærker kører den vej.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Et kinesisk mærke, der gør klar til at skære ned, er Polestar. Ifølge oplysninger i kinesiske medier lægges der op til en fyringsrunde, der er endnu mere brutal end den seneste, som også kostede stillinger i Danmark. Læs mere om det her.

Noget helt tredje er kinesernes overarbejdstimer. De ansatte på bilfabrikkerne klarer sig gennem 140 overarbejdstimer. Det skal sammenlignes med et snit på 20 overarbejdstimer hos de mere etablerede bilmærker.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler