Ladeoperatøren Clever har pålagt alle deres kunder et nyt, stort tillæg. Flere kunder mener, at det er et brud på vilkårene.
En prisstigning på mellem 46 pct. og 86 pct. – det er, hvad kunderne hos Danmarks største ladeoperatør kan se frem til, efter Clever i sidste uge annoncerede, at de fra den 1. juni indfører et midlertidigt energitillæg på grund af de høje priser på el.
Vi har i den forbindelse fået henvendelser fra en række Clever-kunder, heriblandt flere der stiller spørgsmålstegn ved, om Clever overhovedet må pålægge nye kunder energitillægget. Det skriver Bil Magasinet.
Som Helle Geertsen, der er kunde hos Clever, påpeger, så fremgår det af Clevers vilkår, at “abonnementsprisen og øvrige priser og gebyrer ikke reguleres i bindingsperioden, dvs. de første seks måneder efter aftalens indgåelse.”
Afviser kritik – “Det er en ekstraordinær situation”
Vi har forsøgt at få Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller i tale i forbindelse med henvendelserne, men det har han ikke ønsket. I stedet har vi modtaget et skriftligt svar fra Emilie Linders, der er Head of Public Relations hos Clever. Her lyder det blandt andet:
– Det er rigtigt, at det fremgår af vilkårene, at Clever ikke prisregulerer pga. inflation i bindingsperioden, men da ændringen ikke skyldes inflation, men i stedet de historisk høje elpriser forårsaget af bl.a. krigen i Ukraine, mener vi ikke, at der er noget til hinder for, at vi ændrer prisen – også selv om man stadig er i bindingsperioden.
Men den køber Helle Geersten ikke.
– Der står ikke noget om, at der ikke prisreguleres på grund af inflation. Der står generelt, at der ikke prisreguleres de første seks måneder. Så det synes jeg ikke, de har taget forbehold for i aftalen. Jeg synes, det er virkelig dårlig virksomhedsmoral og et bevidst forsøg på at snyde folk.