Lada har på russisk stats-tv lanceret et noget sørgeligt facelift af Granta-modellen. Den har så godt som intet udstyr, og motoren lever som var det 1996.
Renault har solgt Lada tilbage til russerne, og nu er bilmærket klar med en sanktionssikker model. Det er i hvert fald, hvad de selv siger. Og hvis man kigger lidt på spec-listen er der da også noget om det.
Faktisk har bilen mere eller mindre intet udstyr. Sikkerhedsmæssigt halter det i hvert fald gevaldigt. Bilen, Granta Classic, har ingen airbags, ingen ESP eller ABS. Selestrammere kan fabrikken heller ikke få fat i. Så det må den firedørs model også klare sig uden.
Motoren er heller ikke for god. I hvert fald ikke hvis man går meget op i miljøet. Russiske journalister skriver, at bilen udelukkende er sat sammen af dele, som Lada kan skaffe fra Ruslands allierede. Derfor vil bilen kun kunne leve op til de standarder, som vi i EU havde helt tilbage i 1996. Dengang hed emissionsstandarden Euro2 – i dag står vi på tærsklen til Euro7. Men det er altså ikke noget, russerne bekymrer sig om.
Motoren er en 1,4-liters benziner med 90 hestekræfter. Helt uden udstyr er den nye Granta-variant da heller ikke. Den har eksempelvis elruder. Altså foran. Ligesom den kan købes med indfarvede eksteriør-lister. Fint skal det være. Omvendt må Ladas kunder kigge langt efter ting som aircondition. Det er dog lykkedes Lada at udstyrer bilen med servostyring.