Den ikoniske Lada Niva, der blev lanceret i 1977, får en “Sport”-udgave med ny 1,6-liters motor, 124 hestekræfter, opgraderet gearkasse og klimaanlæg.
Lada Niva Sport er en ny variant af den kendte russiske firehjulstrækker. Bilen bygger videre på den originale Niva fra 1977. Den nye Sport-model har fået en markant opgradering af motoren. Nu yder den 124 hestekræfter.
Under hjelmen ligger en ny 1,6-liters motor med 16 ventiler. Den erstatter den tidligere 1,7-liters motor. Den gamle motor havde ‘hele’ 83 hestekræfter.
Effektforøgelsen er derfor betydelig for den lille bil. Det giver bedre acceleration, selvom den stadig ikke er hurtig.
Lada oplyser, at Niva Sport skal bruge næsten 12 sekunder på at nå 100 km/t. Det er en forbedring. Men det viser også, at bilen basalt set er 44 år gammel.
Kræfterne sendes gennem en opdateret femtrins manuel gearkasse. Ladas moderselskab, AutoVAZ, har ikke specificeret de præcise ændringer ved gearkassen.
Udvendige ændringer og 4×4-system
Affjedring og bremser er også forbedret ifølge oplysninger fra Spanien. De præcise detaljer om de tekniske opgraderinger er dog uklare.
Udvendigt kendes Lada Niva Sport på en ny forkofanger. Den har integrerede, smalle kørelys monteret.
Bilen står på 17-tommer fælge. De store fælge kan se lidt voldsomme ud på den kompakte Niva.
Niva Sport har permanent firehjulstræk. Den er udstyret med en transfergearkasse til terrænkørsel ved lav hastighed. Bilen har også fået en smule øget frihøjde.
Moderne komfort i en knap så sportslig kabine
Indvendigt er Niva Sport opdateret med udstyr fra Niva Legend-modellen. Det betyder, at den nu tilbyder mere moderne komfort.
Fører og passager-forsædepassager kan nyde godt af sædevarme. Bilen har også elektrisk justerbare sidespejle og klimaanlæg.
Sport-modellen har desuden særlige detaljer. Det inkluderer specielt indtræk på sæderne og et mere sportsligt udformet rat.
Lada-biler har aldrig været solgt i Nordamerika. De findes dog i dele af Europa og er meget udbredte i Rusland.
Den nye Lada Niva Sport er nu på vej til forhandlere i Europa. Startprisen er opgivet til 19.600 dollars. Det svarer til omkring 137.000 danske kroner før eventuelle danske afgifter.
Selvom Lada er et sjældent syn i Danmark, findes der en interesse for robuste og simple biler. På Boosted.dk kan du læse om, hvordan Lada var nødt til at droppe noget så simpelt som ABS-bremser, da Renault solgte mærket tilbage til russerne for 10 øre.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk