Ifølge tal fra Federal Network Agency i Tyskland har udvidelsen af ladenetværket i Europa mistet pusten. Og nu er en kæmpe ladeoperatør konkurs.
De første ladeoperatører er ikke bare begyndt at vakle. De er direkte faldet for konkurser. Senest har det østrigske selskab EnerCharges drejet nøglen om.
Det skriver Auto Motor und Sport.
Samtidig falder tempoet, hvormed ladestanderne sættes op. Alene på Europas største bilmarked i Tyskland er andelen af nye ladestandere faldet med 27 procent på et år.
Tilbage hos EnerCharges må ledelsen erkende, at man med en gæld på 15,7 millioner euro, svarende til 117 millioner danske kroner, ikke længere kan betale sine regninger.
LÆS OGSÅ: FDM advarer bilister mod vildt fænomen der knuser motoren
Hos konsulentvirksomheden DXBe, der blandt andet lever af at rådgive ladeoperatører, vil man gerne pege på, hvorfor det lige nu går tilbage for ladepunkterne og deres ejere.
For at være en rentabel forretning skal der være 16 til 18 ladeprocesser pr. hurtigladestation om dagen, siger konsulentvirksomhedens direktør Wulf Schlachter.
Ud fra de data, der i dag findes om antallet af opladninger i Europa, er der kun omkring 5 til 6 opladninger pr. ladepunkt pr. dag, mener DXBe.
Af samme grund regner Wulf Schlachter også med, at antallet af nye lynladere vil falde til det halve. I hvert fald set i forhold til 2023.
Opladere til elbiler har dog ikke kun mindre fart på i forhold til tidligere, opsætningen af dem kan også presse livet ud af mindre samfund. På Mors har en kirke fået nej til dispensation fra EU-reglen om, at der skal være ladestandere på kirkens p-plads.
Alt sammen fordi der ved kirken kan holde 20 biler. Men også hos de frivillige foreninger frygter man, at det nye EU-krav om ladestandere kan blive døden for det frivillige arbejde. Læs mere om det her.
At elbilerne generelt har mindre fart på end tidligere er faktisk så tydeligt, at det i nogen grad kommer bag på bilmærkerne. Hos Volkswagen er man eksempelvis overrasket over, at bilisterne nu efterspørger hybridbiler.
Og hos Ford har man helt skrottet idéen om kun at sælge elbiler til europæerne. I stedet vil mærket, hvis europæiske ledelse efter markante fyringsrunder nu igen varetages fra USA, omstille produktionen på hele fabrikker til hybridmodeller fra 2027.