Annonce:

Læser spørger: Er jeg bims, hvis jeg vælger plugin-hybriden fra?

En læser har spurgt, om man er helt fra den, hvis man med de nuværende bilafgifter vælger pluginhybriden fra?

Annonce:

Hej!
I Steen Bachmanns artikel om Mercedes C 300e bliver man udnævnt til “bims”, hvis man ikke køber en hybrid, direkte sammenlignet med en C-klasse 200 benzin. Sådan en overvejer jeg faktisk til min kone, selv holder jeg mig til en Audi med et S på grillen.

Det er som om, at flere testkørere glemmer, at det jo også koster en del at fylde strøm på en hybrid. El er jo steget voldsomt meget mere end benzin på det sidste.

Produktionen af en hybridbil er også mere krævende og med flere komponenter som elmotor, batteri og andre dele. Og som I selv skriver, hyppigere og mere omfattende service. Jeg kender forøvrigt en Audi-mekaniker, som siger, at de “skruer” mere på hybridbiler end andre biltyper.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Så jeg har svært ved at være “bims” ved at bestille en ren benzin, hvor jeg ved, at jeg får en lettere, mindre kompliceret bil med mindre servicebehov, mindre slid på diverse komponenter pga mindre vægt og mindre dækslid. Og sikkert billigere drift når alt kommer til alt, og vi har husket, at det faktisk også er en udgift at fylde strøm på.

Det skal lige nævnes, at det er en bil, vi planlægger at beholde 12-14 år. Så må vi se til den tid, om hybridbilerne er kommet på museum, fordi de kun var et overgangsfænomen. Men folk vil stadig gerne købe en pæn benzinbil, fordi man kan stadig få benzin om 12-14 år.

Ikke at forstå, at jeg er modstander af elbiler. Slet ikke, vi skal bare have meget mere grøn strøm. Det duer ikke at købe strøm fra kul i Polen osv. Jeg skal da absolut have en elbil om 5-10 år eller sådan. Bare ikke en hybrid.

Jesper Schiønning

Foto: Bil Magasinet

Måske er du ikke helt bims

Tak for din mail med mange gode pointer.

Læs mere efter videoen:

Steens bims-dom i artiklen om Mercedes-Benz C 300e handler i høj grad om “bil for pengene”. Lige nu får man bare så meget mere bil for pengene, hvis man vælger en PHEV-version, også uden at medregne de muligheder, som eldelen af bilen også giver.

Generelt hører vi ikke om flere problemer med opladningshybrider end med almindelige hybrider og fossilbiler, men det er kompliceret teknik. Det er svært at forestille sig, hvordan den tager sig ud om 12 eller 14 år, som du skriver, men leder man efter brugt bil, der er mere end 10 år gammel, kan man spekulere i, at vælge den med mindst udstyr for at undgå, at udstyret går i stykker. Så det argument anerkender jeg.

En opladningshybrid bruger typisk 20-25 kWh pr. 100 km. Selv om elprisen er 3,0 kr. pr kWh er det stadig kun ca. 65 kr. for 100 km eller 0,65 kr/km. Det kræver en dieselbil, der går minimum reelle 20 km/l at komme ned på den brændstofudgift. Det meste af tiden vil de fleste elbilejere kunne lade for langt mindre.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Som du pointerer, vejer en opladningshybrid mere end en tilsvarende fossilbil. Det er dog almindeligt anerkendt, at den almindelige hybriddrift giver omkring 10 pct. forbedret brændstoføkonomi, selv om du ikke lader batteriet inden afgang – i hvert fald i blandet kørsel med mange start/stop-situationer.

Med den aktuelle prisfordel mener vi derfor, at plugin-hybrid-udgaven af Mercedes C-klasse er det rigtige valg lige nu.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Men vi vil bestemt ikke påstå, at du er bims, hvis du tager en C 200 benziner.

Med venlig hilsen

Mikkel Thomsager

Læs mere efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X