Annonce:

Læserbil: Andrés 80’er-slæde er proppet med guld og krom

Annonce:

Opel Commodore C Opel Commodore C

Hvad var det sværeste ved projektet og hvorfor?
“Det var nok at få soltaget installeret korrekt igen med kabeltrækket. Det krævede endda en omlakering efter første montering, men måtte købe mig til hjælp hos en ældre Opel-kyndig mand (Bent’s auto i Jels).”

Fortæl lidt om valget af det udvendige look som fælge, farven etc.
“Farven var jeg ikke i tvivl om skulle være den samme, som da den kom ud fra fabrikken. Dog er den en anelse anden tone nu her, men stadig grå. Og så fungerer det bedst for mig, at den er enkel og stilfuld, så en lav undervogn skulle der til – og lidt små ændringer som at fjerne lidt dele hist og her. Fælge havde jeg kigget nettet tyndt for. Jeg kørte på lidt Keskin og Steffan fælge, men så begyndte der så småt at dukke flere og flere specialfælge op på nettet, og så var beslutningen truffet – jeg skulle bygge de originale 14” stålfælge om til splitfælge.”

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Opel Commodore C Opel Commodore C Opel Commodore C Opel Commodore C

Hvis penge ikke var noget problem, hvad ville du så gøre ved bilen?
“Så skulle der laves en ond drivline med mere power (men så bliver SKAT det næste problem, desværre). Og så nok lidt flere fede sæt hjul at køre på, så man har lidt at skifte med.”

Hvad siger venner og familie til bilen?
“De syntes da, den er fed nok. Jeg har ikke hørt nogen sige noget dårligt om den. Børnene (den ældste) synes, det er sjovt at blive kørt/hentet i skolen i den. Og ellers giver den mange positive kommentarer i bybilledet og på tankstationerne.”

Hvordan kører den?
“Selv om den er sænket RIGTIG meget, så kører den behageligt. Det er nok den bløde kabine, der gør det behageligt. Men der er en del larm i den, så jeg har overvejet høreværn på længere ture.”

Opel Commodore C Opel Commodore C

Læs mere efter videoen:

Kører du i bilen til hverdag?
“Den bliver brugt til stort set alt det daglige, hvis vejret er nogenlunde. Jeg trækker den ikke ud, hvis jeg ved, at det skal regne, da det tager flere timer at pudse alt fint blank og lækkert igen. Jeg bruger den, så ofte jeg kan til/fra arbejde, henter børn engang imellem, kører en tur i fitness, eller bare en aftentur i ny og næ. Ellers kører vi en del rundt til træf i Danmark og Tyskland.”

Hvad er din ultimative drømmebil?
“BMW E36 M3 Leichtbau.”

Hvad er næste projekt for dig?
“Er i gang med at få lavet luftundervogn til den (slow progress). Der skal specialfremstilles en del, og jeg har ikke selv maskinerne til det, så er afhængig af folk – og så går det ikke altid så hurtigt på den front. Ellers lidt små ændringer på udstødningen og har et sæt 14” alufælge liggende på lager, der gerne skulle bygges om til 16” fra med slant lips til 17”. Og en 5 trins gearkasse!” 

Har du fortrudt noget ved projektet?
“At jeg ikke havde lydisoleret hele kabinen. da den var adskilt…”

Opel Commodore C Opel Commodore C

TEKNIKKEN

Opel Commodore C Luksus Sedan 2.5S 1982

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Motorens ombygning:
3.0 12V CIH, 286 graders West-speed knast, hydrauliske løftere, 45/40 ventiler, planet 0.8 mm topstykke samt flowoptimeret, længere kædestrammer fra Edelschmeide, Jenvey Heritage Throttle body 45mm, Maxx ECU sport styreenhed, Tomei benzintryksregulator, dBilas indsugningsmanifolde, ESS rustfri udstødnings bananmanifold med titaniums wrap, 24k guldskruer i næsten hele motoren udvendigt.

Udstødning:
ESS rustfri manifold, 2,5” rør hele vejen, gennemstrømningspotte fra turbo-motor.dk, Simons bagpotte med 3” afgang, alt udført i rustfrit materiale.

Gearkasse og drivline:
4-trins gearkasse med elektrisk overdrive til 5. gear.

Læs mere efter annoncen:

Undervogn:
KAW fjedre og dæmpere, fjedre ca. skåret halvt over, opkortet fjederben med 40 mm foran, justerbar panhardstang (eBay) sænket ca. 120-140 mm.

Bremser:
Tromler bag, 296 mm massive skiver foran, 2-stemplet originale kalibre

Fælge og dæk:
14” originale stålfælge skåret op, bygget til 3-delt split i 16”, BBS kanter inde/ude med guldskruer, forgyldte centerkapsler, foran 8,5×16″, bagved 10,2×16,5” hele vejen med 4” ydre kanter bag, 3,5” ydre kanter foran. Dæk: Kumho Ecsta HS51 185/50-16 og 205/45-16.

Karrosseriombygning:
Karossen er der ikke ændret noget ved udvendigt. Batterikasse flyttet om i bagagerummet og motorrum cleanet en smule.

Lakeringen:
Grå

Kabine:
Momo trærat, 24k krydsnøgle og krom/guld donkraft i den originale kasse.

Bilstereo:
Pioneer radio, 3,25” højtalere foran, 6×9 Soundstream Tarantula bagved.

Ydelse:
227 hk, 270 Nm og 220 km/t

Tak til:
En tålmodig kæreste, og selvfølgelig de ekstra hænder, der har hjulpet mig igennem.

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også