“Best asian”
Speedometret løber i hvert hurtigt og meget ubesværet forbi de første 100 km/t, da vi triller en tur med Brani for at finde et sted at skyde billederne. Men der kunne nu godt ske endnu mere under hjelmen ifølge Brani selv.
– Jeg kunne sagtens se bilen udstyret med tre rotere og meget mere effekt, fortæller han.
Anerkendelse er der da masser af til Brani for projektet. Herhjemme har bilen b.la. vundet prisen for ’Best Asian’ ved Scandinvian Motor Show i Bella Centeret og for aftenens flotteste bil ved Street Car Tour i 2012. Hæderen er da også Brani vel undt, når man ser på det resultat, han har skabt.
Unik især på dansk asfalt
I en bilverden som den danske skal vi være stolte af, når nogen går all-in på at trække drømmen fra filmlærredet ud på de virkelige veje. Er du bilelsker, og det er du jo nok, så kommer vi ikke meget tættere på en Hollywood-slæde i Danmark end Branis RX-7.
At sådan en type bil overhovedet er her, kan vi kun takke de ildsjæle, der går hudløst op i biler, for. Hvis du ser Brani og den candy-grønne Mazda på vejen, kunne du jo passende overveje, om ikke du skulle købe eller bygge den der fede bil fra din egen yndlingsfilm?
HVEM ER BRANI?
Brani Marinovic, 40 år og Klejnsmed fra Ringe på Fyn
Det er ikke helt billigt at holde en RX-7’er kørende, og da slet ikke en så voldsomt ombygget som Branis. Så når han ikke skruer bil, så tjerner han pengene til den som smed hos Jungo-Dan A/S i Ringe.
Hvorfor lige en Rx-7?
– Valget stod mellem en RX-7 eller en Honda S2000, men for mig var det Fast and Furious-filmen ’Tokyo Drift’, der afgjorde det. Og så er der bare noget fedt over, at bilen er så bred, som den er.
Du har jo bygget biler før?
– Ja, i 2005 byggede jeg en BMW E36 320i, der fik hele turen med anlæg, læderkabine og farveskiftende lak. Og så var den lidt speciel, fordi det var en sedan. De fleste ombyggede E36’ere er jo coupéer.
Hvad så nu?
– Jeg kunne godt tænke mig at gøre noget ved motoren, hente flere heste. Men ellers vil jeg gerne holde den, som den er. Den er jo en slags ’one and only’, så jeg skal heller ikke ud og finde nyt projekt. Bilen, som den står nu, er jeg meget glad for.
TEKNIKKEN – HVA’ KAN DEN?
MOTOR
1,3-liters 13B REW-wankel twin-turbo • HKS manifold • HKS dobbelte luftfiltre • HKS F-Con Pro motorstyring • HKS intercooler • HKS blowoff-ventil • HKS benzinpumpe • Fluidyne alu-køler • RE-Amemiya titaniumsudstødning • blankpolerede trykrør
GEARKASSE OG DRIVLINE
Original 5-trins manuel • HKS twinplate med lettet svinghjul • B&M shortshift-kit UNDERVOGN HKS Hypermaxx III justerbar gevindundervogn • KAAZ 1,5-vejs spær
BREMSER
Originale med rillede skiver
KAROSSERI
Komplet Veilside Fortune-bodykit
FÆLGE OG DÆK Savini Wheels split specialfremstillet i størrelsen 9×19” foran og 12×19” bagpå • Hankock dæk 255/35-19 foran • Yokohama 305/35-19 bag
KABINE
BRIDE-Lowmaxx formstøbte skålsæder • HKS boost-måler • AEM blandingsmåler
LAK
Mint candy-green metallak med flake-effekt • sort tværgående staffering • japanske motiver i airbush-finish
BILSTEREO
Pioneer 2-DIN headunit • Pioneer komponentsæt • to stk. Pioneer forstærkere • Pioneer 12” subwoofer • specialbygget glasfiberopbygning i bagagerum med airbrush-finish
PRÆSTATIONER
300 til 350 hk afhængig af ladetrykket