HAR SMITTET SØNNIKE
Peters søn, Christian, er ligesom resten af familien smittet med US-feber. Så han kører Dodge Charger, som selvfølgelig er tusset på armen.
DET ER STORT – VIRKELIG STORT
Hvis du ikke er så velbevandret indenfor amerikanske biler, så skal vi måske lige forklare her, at 1.001 cui er stort. Meget stort! Oversat til dansk er det nemlig en motorvolumen på 16,4 liter.
Til sammenligning har W16-motoren i en Bugatti Veyron 8 liters slagvolumen. Altså under halvdelen af drømme-motoren i Peter Thaus hoved. Og vi snakker jo 1985, at han går og pusler med idéen. Men der skulle også gå 30 år, før drømmen kunne vendes til virkelighed.
Indenfor V8-motorer og big block snakker man måske 572 cui som noget af det største. Så når en dansker begynder at tale om næsten en fordobling af den størrelse, så spærrer folk altså øjnene op. Derfor har det store arbejde med motoren da også givet Peter en masse følgere og supportere rundt omkring.
Og den slags er guld værd, for sådan et ekstremt projekt, der aldrig er lavet magen til noget sted i verden, kræver input og gode leverandører.
DET MILJØVENLIGE MONSTER
Peter Thau er en mand med store visioner og store evner. Det viser hans idé med motoren med al tydelighed. Ved hjælp af moderne teknologi og E85-brændstof (tilsat vindruekerneolie) kan motoren holde lambda-tal 1,0 ved almindelig kørsel, hvilket er op til 680 hk. Det vil sige omkring det tilladte niveau med syn i Danmark. Det er imponerende i en 16,4-liters monster-motor!
BLOKERET UDSYN
Her i 2015 er der gået 30 år, siden Corvetten blev købt, og Peter kan nu sætte sig bag rattet af en bil, som han selv har ombygget, og som vigtigst af alt har en big block på 1.001 cui under hjelmen.
Okay, det sidste passer faktisk ikke, for motoren er så ekstremt stor, at det meste af den stritter op af et stort hul i den specialbyggede hjelm. Så meget at udsynet er totalt blokeret, bortset fra en lille stribe lige foran rattet og frem.
– Jeg har monteret et GoPro-kamera i højre side af forruden, og det er så koblet til en skærm i kabinen. Og sådan har jeg valgt at gøre, efter jeg en dag var ved at køre min kone ned. Jeg kunne simpelthen ikke se hende, da motoren jo er så stor, fortæller han.
Thaus drøm var dog ikke kun at bygge en motor på 1.001 cui. Den skulle også kunne tankes med almindeligt brændstof og ikke forurene mere end en almindelig motor i meget mindre størrelse.
Udover at finde de bedst tænkelige materialer og teknologier til selve opbygningen, så er Peter gået E85-vejen. Det er 85 procent ethanol og 15 procent benzin. En blanding, der giver højere effekt, men lavere forurening. Desværre kan den ikke tankes i Danmark, hvilket Peter er godt træt af.
PRÆCIS EFFEKT – UKENDT!
Den helt præcise effekt kendes dog ikke endnu. For da Peter havde motoren i testbænk, målte han 1.600 hk og knap 1.900 Nm, og det var kun ved 58 procent gas! Og vi snakker altså ren sugemotor uden trykladning!
Om motoren skal i bænk igen, må tiden vise. Men så skal Peter nok overveje en lettere ombygning af værkstedet, for under testen var dørene i rummet ved at blive blæst ud af bygningen. Så meget luft bliver der flyttet af mega-motoren.
Det er dog ikke så vigtigt for ham, om motoren yder det ene eller det andet, for drømmen handlede om det tilsyneladende umulige i at bygge en så enorm motor. Og det lykkedes!
HAN HAVDE EN DRØM
Peter er dog ikke færdig her.
– Mit næste projekt bliver nok et eller to skonumre større. Rekorder er jo kun til låns, fortæller han.
Det er så sejt, at der findes folk som Peter Thau. Han kunne sige, at han havde en drøm. Og 30 år efter blev den en realitet – fordi han ville det og aldrig, aldrig gav op.
– Man hører altid dumme kommentarer, men min mor synes, jeg er dygtig – og så er man vel i mål, slutter han med et lille smil.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre