HVEM ER PETER?
Peter Thau er 55 år og indehaver af firmaet Cartek ved Helsingør. Her har de speciale i amerikanske biler, og Peter har da også over 30 års erfaring med biler fra staterne. Han har desuden været en del af et af de helt store teams indenfor Top Fuel dragracing.
TEKNIKKEN – HVA’ KAN DEN?
MOTOR
Blok fræst ud af et stykke aluminium og påsvejst vandkamre • Sonny’s Hemi alu-toppe med vandkamre • triple ventilfjedre • Sonny’s sheet metal indsugning med 4000 cfm spjældhuse • 3” rulleknast med 9 lejbaner • Key rulleløftere med 1” hjul • Chromoly 9/16 Parable stødstænger – hule for vægtens skyld • Light 4340×6” krumtap • stjerne-design stemple rmed teflon • specielle benzin- og oliepumper • Crank Triggers tænding • 14V Braille lithium-ion batteri på kun fem kg og 2300 start-ampere • 10 Pich diesel-starter • S Vantage-olie • alt i Lindemann performance-produkter • kører på E85 tilsat vindruekerneolie for bedre smøring • BIG 3 motorstyring med 3D grafik via bærbar computer i kabinen
GEARKASSE OG DRIVLINE
2-trins automatgearkasse med transbrake og 3000 RPM stall speed
UNDERVOGN
Ford 9” bagtøj i 4-link med Koni-dæmpere
BREMSER
Mark Williams 12” skiver foran med firestemplet kalibre – samme bagpå bare med 10” skiver
FÆLGE OG DÆK
Weld Racing 14×15” med 18,5×31-15 Hoosier-dæk bagpå • Cragar 5×15” med M/T-dæk foran
KAROSSERI
Bilen er forlænget 40 cm i alt • alle karosseridele er enten opbygget eller ændret ved håndkraft • aftageligt karosseri • LED i stedet for lygter
KABINE
Rørramme-bur • enkelt racersæde • snap-off rat • aluplade over kardan • alt custom-bygget • iPad og bærbar til styring af 3D-motorstyring • GoPro-kamera koblet til skærm • kortlæser som tænding
PRÆSTATIONER
1.600 hk og 1.900 Nm ved max 58 procent speeder