Maskulin. Mægtig. Eftertragtet af mange – ejet af få udvalgte. Erik er kommet i tysker-eliten og cruiser i drømmevognen – en af de mest ultimative sportslimousiner på kloden: bmw m5
NB: Davs du! Artikel, du nu skal til at læse, har vi fundet i vores enorme arkiv af danske læserbiler. Artiklen er derfor første gang bragt på tryk i Boosted Magazine nr. 24. Det var i januar 2014.
Vi regner stærkt med, at alle vores kyndige læsere har hørt om en M5 før. Helt fra 1984 har modellen stået for kombinationen af kvalitet, luksus og endeløs køreglæde. Men skulle det ske, at du pludseligt arver mormors formue og får råd til én, vil det sandsynligvis kræve mere end gode overtalelsesevner at få den forsikret, inden du er 30.
Og samtidig må du nok købe et par aktier i et brændstof-selskab. Så af disse grunde er M5-modeller som regel forbeholdt folk, som har fået peber til en fødselsdag – men det er måske også først her, man virkelig sætter pris på en solid V8’er? Her er motoreffekten indbegrebet af afdæmpet kaos.
Karosseriet oser måske ikke af sport og ballade, men vent til du hører den! Lyden af den tydelige knurren fra tæt på fem liter tysk galskab fordelt på otte kamre, blandet med en grum og dyb udstødningslyd (især hvis – eller rettere sagt NÅR – man opgraderer til større udstødning) vil gøre dig blød i knæene og stiv andre steder. Du forstår, hvad vi mener.
Erik Barslund var i sine yngre dage kendt for at tæske rundt i det vestjyske i tunede Ford Sierra’er. Men tiderne skifter. Og da mange af Eriks venner kørte BMW, smittede det, og en E36 blev handlet. Alt var fryd og gammen – indtil Erik fik tilbudt en prøvetur i en E39 M5.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Hvem er Erik?
Erik Barslund, 42 år
Til daglig bor Erik i Vinderup mellem Holstebro og Skive, og når han ikke snakker om sin M5, arbejder han som chauffør.
Hvad er det næste projekt?
Jeg er godt tilfreds med BMW’en, så jeg har ikke lige planer om noget vildt. Men skulle der dukke en habil Sierra Cosworth op, så vil jeg genforene mig med de unge år og bringe den op til nutidens standard.
Hvor kan vi møde dig og bilen?
Jeg er flittig gæst til de fleste vest- og midtjyske træf. Jeg har også tit været til DHB og har selv deltaget. Samtidig har mange ildsjæle gjort det muligt for os at køre til lovlige ræs, så jeg lufter ofte M5’eren der.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
I DEN GRAD EN SLEEPER
– Alt derefter var faktisk ligegyldigt. Jeg købte den jo. Man kan ikke andet. E36 var både mindre og langsommere, så jeg følte, at M5 passede bedre til min identitet og stil. Og jeg har ikke fortrudt det. En potent og stor bil som M5 forpligter næsten til at holde den stilren, så min er i den grad en sleeper. De bedste øjeblikke kommer fra at teste dens enorme moment, mens man samtidig beholder den bløde hat på. Ja, den er pebret i vedligeholdelse og mere tørstig end Johnny Madsen, men prioriterer du rigtigt, kan den blive ved og ved og ved med at glæde, overraske og begejstre selv den mest kræsne chauffør, fortæller Erik.
Den mekaniske del overlader Erik til en ægte BMW-kender i Haderup. For så avanceret mekanik kræver en kyndig hånd. Og netop her i sommers har motoren fået den store omgang, hvor de fleste vigtige dele er blevet udskiftet og eftertjekket. En V8 kan holde til meget, såfremt den passes efter forskrifterne. Og da Erik samtidig deltager i mange lovlige streetrace sommeren over, skal klaveret bare spille max.
En M5 har fra fabrikken en rimelig fornuftig undervognsopsætning, men her manglede Erik lidt mere greb, så en komplet Bilstein-undervogn blev indkøbt. Selve bilen er ellers holdt rimelig anonym, og kun få detaljer afslører det, der giver BMW-folket seriøst hjerteflimmer.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
AUTOBAHN-RAKETTEN
Det er ikke svært at forstå begejstringen over en M5. Selv for en høj fyr som Erik, er der godt med plads i kabinen, og en bred vifte af BMW’s originale udstyr belønner chaufføren med luksus på køreturen.
Det eneste problem er, at hver gang GPS’en viser ankomsttiden, hvisker bilen i dit øre: “Det kan vi to nemt gøre bedre, er du klar?”. Nuvel, vi lever i en tid, hvor betjente tager flere fotos end paparazzier, men der er kun et par timer til den tyske Autobahn, og så kan olien også nå at blive varm.
Og imens Erik lægger den sidste gummistreg til ære for redaktionen, står vi og savler som kåde teenagere foran en pornobutik. M5 er bare en fem-stjernet oplevelse.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Teknikken – hva’ kan den?
MOTOR
Motoren har gennemgået en total renovering med bl.a. anden krumtap, alle lejer udskiftet, nye stempelringe, nye bolte/skruer, renoveret top, nyt Vanos, nye tandhjul, taktkæde, svinghjul og nye glideskinner • monteret K&N-filter i original kasse • rustfri Supersprint Magnum fra kat og bagud
GEARKASSE OG DRIVLINE
Standard sekstrins gearkasse med ny kobling
UNDERVOGN
Bilstein B16 justerbar i højde og hårdhed
BREMSER
Originale M5 med lakerede kalibre
FÆLGE OG DÆK
Hartge split Type C 8,5×19” + 9,5×19” • Toyo 245/35-19 for og Toyo 275/30-19 bag
KAROSSERI
Hamann-frontspoiler • sorte nyrer • mørke forlygter • mørke sideblink • tonede ruder hele vejen rundt • mørke baglygter
LAK
Le Mans-blå original-farve
KABINE
Standard M5 med termoruder, el-soltag, el-slder, klima, navigation og meget mere
STEREO
Originalt Harman Kardon-anlæg med to subwoofere bagi
PRÆSTATIONER
402 hk og 511 Nm