Foto: Steffen Knudsen, www.skphoto.dk
Klaus’ Chevrolet Cruze er ikke bare bred – den er bred, luftlav og wasabigrøn!
Det nemme valg er udstyret med Audi-ringe eller VW-logo, så Klaus valgte en Cruze. Den skriggrønne Chevrolet fra 2011 er ikke bare en rullende reklamesølje for hans foliefirma, det er også hans eneste bil, som altså skal klare alt fra 40 til 60 biltræf om året til den daglige familiefragt.
Her fortæller foliefagmanden fra Herning, der også udtænkte verdens måske mest ombyggede Hyundai Getz, hvordan det utraditionelle valg alligevel kan lade sig gøre.
Hvorfor lige en Cruze?
“Jeg vil gerne, det skal være unikt. Og lige denne bil ses der ikke mange af til diverse træf. Det nemme valg ville være en Volkswagen Passat, Audi A4 eller anden sedanmodel. Men det er for kedeligt.”
Hvor længe har du været i gang med ombygningen ?
“Jeg købte bilen fra ny i 2011, og de første fem år kørte den bare rundt med luftundervogn, store fælge og en masse stickers. For to år siden fik jeg så min læderkabine monteret, og i sommers blev bilen bygget 20 centimeter bredere med Clinched-kittet. Jeg skar skærmene til og pakkede det hele ind i den matte, wasabigrønne metalfolie.”
Hvor meget har du selv lavet på bilen?
“I udgangspunket alt. På nær montage af læderkabinen og det ombetrukkede bagagerum. Jeg har haft venner til at give hjælpende hænder med det meste af vejen. Deres hjælp har jeg ikke kunnet undvære i den lange proces. Samlet set har det været et projekt planlagt over syv år, men den egentlige ombygning har faktisk kun taget fire-fem måneder.”
Hvorfor lige fender flares-stilen?
“Jo bredere, jo bedre. Jeg kan ikke få det vildt nok. Den måde, biler styles på i dag, er lidt for konservativt til mig. Men jeg tror, at vi indenfor de næste par år vil se flere af denne type ‘Rocket Bunny’-inspirerede ombygninger.”
Hvorfor lige de her 20″ fælge?
“Da Radi8 kom på markedet med deres ret unikke fælgdesign, faldt jeg hurtigt for deres R8-CM9 fælg. Den er en ener. Der er ikke andre, der ligner den, og den ses ikke ret tit i stylingsmiljøet. For at de sidder helt ude ved skærmkanten har jeg været nødt til at montere 80 millimeter speciallavede spacere”.
Hvad siger familien og venner til ombygningen?
“Konen vil helst ikke køre bilen, da hun er bange for at ødelægge noget. Vennerne synes den er fedt. Der er selvfølgelig altid de få konservative venner, der synes, en bil skal stå standard. Men det kommer mine biler aldrig til at være. Og så der jo pædagoger og lærerne, der lige kigger en ekstra gang, når jeg henter mine to piger efter skole.”
Hvad har været det sværeste ved projektet?
“Det er jo min hverdagsbil og den primære familiebil. Så stylingen har ikke måtte æde alt praktisk anvendelighed, derfor har især ombygningen af bagagerummet været noget af en udfordring. At få ombygningen, der gjorde, at det kan ændre form, på plads, tog rigtig lang tid. Til gengæld kan jeg nu både bruge bilen, når jeg er på arbejde, og når jeg handler på vej hjem.”
Hvordan virker opsætningen?
“Når lågen åbnes, forvandles bagagerummet til en lækker udstilling af min luftundervogn og anlæg. Der er ingen synlige beslag, hængsler eller motorer. Der er lavet skjulte, justerbare vippebeslag og wiretræk, der vipper bunden og vinkler den, så den lægger sig op langs ryggen af bagsædet og op under loftet af bagagerummet. Når lågen er kørt op, lægger den sig skjult, så man ikke lægger mærke til den. ”
Har du haft den med til træf siden den seneste ombygning?
“Ja. Den blev faktisk færdig bare morgenen før Auto Show i år. Siden har jeg haft bilen med til efterårets mange træf. ALLE kigger, og jeg tror, jeg var skyld i et uheld på motorvejen, da nogen lige pludselig ikke fokuserede på vejen.”
Hvordan ser bilens fremtid ud?
“Jeg har stadig fire ting på ønskesedlen. Radi8 har netop lavet R8-CM9 i tredelt splitfælge, og det kunne være møgfedt at droppe spacere og så bare smide 11,5×20 foran og 13×20-hjul bag på. Bagenden vil være lækker med 345/25-dæk. I Tyskland ved jeg, Cruzen blev solgt med 1,4 liters turbobenzinmotor. Det ville være noget af en opgradering at skifte 1,8’eren ud med en tunet 250-300 hestes udgave af den. Den ekstra bremsekraft, der ville skulle bruges, kan jeg få fra ottestemplede kalibre med 400 millimeter Wildwood-bremseskiver. Og så ville jeg gerne kunne smide noget Apple-TV i nakkestøtterne.”
TEKNIKKEN: Chevrolet Cruze 1,8 LS
- Motor: 1,8 liters rækkefirer
- Gearkasse og drivline: Femtrins manuel
- Undervogn: Luftundervogn med digital styring og memoryfunktion fra Airbagit.com yderligere modificeret for at komme 50 millimeter længere ned • Ultra Racing forreste tårnstiver
- Fælge og dæk: Radi8 R8-CM9-fælge med Hancook Ventus-dæk i 8.5×20 med 225/30-dæk foran og 10×20 med 265/25 bagtil • 80 millimeter specialfremstillede spacere • grønne, magnetiske hjulbolte
- Karosseri: Clinched fender flares, der bygger bilen 70 millimeter ud foran og 100 millimeter bagtil • hjemmegjort frontlæbe, sidesfender og diffuser i 10 millimeter POM-plast • Aldor-hækvinge • LED for-og baglygter
- Lakering: Folieret i Hexis Wazabi Green med mat-satinsorte detaljer
- Kabine: Cognacfarvet læderstuet med sorte diamantsyninger i stolene • ombyggede dørsider som blotlægger højtalere og diskanter • alle plastdele belagt med sort folie • bagagerumsbund med mekanisk åbning ned til luftundervognstank og styring
- Bilstereo: Original 7″ multimedieskærm med navigation • HERTZ HDP femkanals forstærker • Hertz ESK 6.5” højttalere • Hertz ECX 6.5” højttalere • Hertz ES-250D 10” subwoofer
- Præstationer: 141 hestekræfter og 176 newtonmeter
- Tak til: Dan • Padraig • Arne • Mathias Nedergaard • Mathias Isager • Mark • Morten • Thomas Carlsen • Thomas Bruun • Kennet • Louise.