En Golf II var for få år tilbage forbeholdt 18-årige knægte, der lige havde fået kørekort, men nu har modellen opnået kult-status. Christian fra Viborg har bygget en af landets allerfineste 2’ere – her er hele historien.
NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, er første gang trykt i Boosted Magazine nr.8 – det var tilbage i 2014. Som tiden dog flyver, hva’?
Vi skal ikke meget længere end nogle få år tilbage, før det vrimlede med Golf II’ere på de danske veje og træf. Hvis du hørte en høj bas eller nogle hvinende dæk, var du så godt som sikker på, at en Golf II med en 18-årig chauffør ville komme kørende forbi når som helst. Men den tid er ovre nu.
Det skyldes dels, at enormt mange 2’ere enten blev smadret eller rustede op, dels havde modellen allerede været populær i to årtier, hvilket bragte bestanden ned til et absolut minimum. Alligevel havde vi ikke troet, at den så kort tid efter skulle gå hen og få kult-status, for det er netop, hvad Golf II allerede har opnået.
Købte tilbage i 2007
Da Christian fra Viborg købte sin Golf II helt tilbage i 2007, var han netop blevet færdiguddannet automekaniker og have nu lyst til at få en hurtig bil. Det skal lige siges, at en Golf II GTI 16V var en ret så hidsig bil dengang for år tilbage.
Bilen købte han som et rullende projekt uden motor og gearkasse, for han havde jo en masse planer om at smide en pumpet motor under hjelmen alligevel.
Det kom der også, men at projektet skulle blive så omfattende, havde Christian aldrig troet. Det er jo faktisk den samme historie, vi hører om og om igen. Man skal ’bare liiige’ og inden man ser sig om, står bilen adskilt og stumper for en formue er bestilt. Ja, sådan ved du, at du er en vaskeægte bilbygger.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Håber på 220 hk
Motoren i Christians GTI er af typen ABF, som stammer fra en to-liters Seat Ibiza Cupra. Den har fået alt i indmad, såsom Wössner stempler og bearbejdet topstykke, som er en af de vigtigste dele, når du vil bygge en rigtig hurtig motor på sug.
– Den lette løsning ville klart have været at smide en 1,8 turbo-motor i fra en Golf IV GTI, men jeg synes ikke rigtig, at det holder stilen i sådan en gammel bil. Det havde både været billigere og givet dobbelt så mange heste, men jeg er helt vild med at bygge en sugemotor, hvor det virkelig kræver noget af tuneren, forklarer Christian.
Flowet gennem motoren er altafgørende for, om du kan lave effekt på en sugemotor eller ej, så her er der for alvor blevet arbejdet. Christian kører med en kompression på 11,2:1 og med et komplet portet topstykke, 45 mm Jenvey-spjældhuse og en udstødning, der flower helt okay, er han på sporet af en virkelig velkørende sugemotor.
Ikke færdig endnu
– Vi er ikke færdige med at mappe på Megasquirt motorstyringen endnu efter de sidste modifikationer, men inden jeg monterede spjældhusene, lavede motoren 203 hk, så jeg håber på, at vi med den sidste justering kan komme op omkring 220 hk, fortæller Christian, der også har ændret på drivlinen.
I stedet for den originale gearkasse med stænger til gearskifte, er der nu monteret en 02J BFH gearkasse fra en 1,8T med 100 mm trækakselflanger, som kører med kabler til gearskifte, og det er langt mere præcist.
Også koblingen er udskiftet til en Stage 2 sportskobling, og det gamle system med kabel til udkobling er nu bygget om til et hydraulisk system. Det er altså ikke noget, du bare lige gør. Christian fortæller, at hans gearskifte nu er blevet langt hurtigere, når han for alvor letter af fra et lyskryds.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre