Så kommer der farver på bordet! Rabihs MX-3 V6 er et sandt orgie af syrede nuancer og brede former.
NB: Davs! Artiklen her har vi fra Bil Magasinet. De råder nemlig over de gamle Vmax/Max Power-arkiver. Så tak til dem!
Måske fulgte du faktisk med i biologi-undervisningen i folkeskolen? Eller måske har du siddet med næsen mod fjernsynet og se Annimal Planet på kabel-TV? Det er i hvert fald de færreste mennesker, der ikke ved, hvad en kamæleon er.
LÆS OGSÅ: Går der virkelig 200 ton jord på ET elbil-batteri?
Det spøjse lille leguan-agtige kryb med hale som en søhest er et af naturens små mirakler. Den kan nemlig på et splitsekund skifte farve efter sine omgivelser, så den kan gemme sig fra sine naturlige fjender (eller fru kamæleon) i junglen. Eller hvor den nu bor henne…
Rabihs MX-3 V6
Anyways, jeg ved godt, at det lyder som en latterlig gennemslidt og gennemhullet floskel, men jeg kan ikke lade være med at tænke på en kamæleon, mens jeg ligger på mine blåfrosne knæ i sneen og tager billeder af Rabis MX-3 V6.
LÆS OGSÅ: PAS PÅ! Nu koster det næsten 10.000 kr. at tale i håndholdt mobil
Nu kan man jo ikke lige frem sige, at MX-3’eren tilpasser sig den rødklattede murstensvæg og gemmer sig fra politiet og onde biltyve, men jeg skal love for at Mazda’en skifter farve! Hvis jeg rykker kameraet en én millimeter eller én grad på stativet, så skifter bilen TOTALT farve!
Der er ikke rigtig nogen sammenhæng mellem nuancerne, men jeg gætter på, at det er som at se en kamæleon, der har mistet forstanden og pumper de forskellige farver ud på kroppen som en smalfilm, der er løbet løbsk. Men fedt ser det sgu ud, som en midaldrende herre også bemærkede. Det skal lige siges, at han var kørende i en ny model Chevrolet Z71 Avalanche V8, hvis du altså kan bruge dén oplysning som et kvalitetsstempel.
Bilens historie
Rabih ejer bilen i dag, men Mazda’ens historie går over tre år tilbage. Den gang hed ejeren Zaher, og han byggede den først helt færdig i en helt anden version, som du måske har set til diverse træf og sammenkomster i Københavnsområdet.
– For halvandet års tid siden, følte jeg, at der skulle ske noget, så vi splittede i princippet bilen ad og startede forfra, fortæller Zaher.
Nu skulle MX-3’eren have den store tur – og det fik den. I et helt kalenderår blev bilen parkeret hos Erlings Autolakering i Helsingør, hvor man startede med at skære en ordentlig luns af de fire originale skærme. Nye og bredere skærme blev så bygget op i plade og et skørtesæt fra Pakfeifer blev tilpasset de nye voluminøse former.
LÆS OGSÅ: Blev forbudt sidste år – men nu må du alligevel gerne parkere sådan
For- og bagkofanger blev gjort bredere, og sideskørterne blev spartlet ind i karossen. Den markante linje i sideskørterne er blevet tydeligt fremhævet og se lige, hvor fl ot de passer ind i den linie, der løber på tværs af døren. Frontklappen er blevet forlænget og har fået monteret et voldsomt scoop i Mitsu Evo-look.
Et år blev det altså til hos Erlings Autolakering. Og det virker måske lidt underligt, men det er her, at Zaher sælger bilen til vennen Rabih, der ejer MX-3’eren den i dag. Det må være hårdt at se sådan et fedt projekt gå videre i systemet, men Zaher havde ikke noget valg, da han var i gang med at flytte til Sverige – og derfor kan vi sgu heller ikke have rigtig ondt af ham…
– Jeg fik bilen på gaden sidste sommer, fortæller Rabih med et smil og uddyber.
– Det var fedt! Den specielle lak og de brede former gør, at bilen får opmærksom, kan man roligt sige!”
Lillebror der lige har fået kørekort
Og hold nu fast, for her kommer det mest specielle ved historien. Rabih har jo hygget sig med MX-3’eren sidste efterår, og så tænker man, at han rigtig skal ud og cruise i den til foråret! Men nej – du tror det ikke, men han har foræret den til sin lillebror!?
– Ja, han er ved at tage kørekort, og når han bliver bare en lille smule mere rutineret bag et rat, så får han bilen. Jeg kan jo ikke rigtig slippe ud af den aftale, for jeg har jo lovet ham det!” forklarer Rabih med en stor armbevægelse og et bredt grin, mens jeg tænker på, hvorfor jeg har seks små irriterende brødre og ingen storebrødre i den kaliber her…
Nøj, det er en rigtig god bil at starte med for en 18-årig knægt, der for første gang skal ud og cruise og pifte højt efter pigerne. Men hvad så med Rabih? Han har jo dårligt nået at nyde denne Mazda MX-3 V6?
Hva’ så nu, Rabih?
– Jeg orker faktisk ikke rigtig ombyggede biler mere. Det er blevet lidt for kedeligt, for dyrt og for besværligt. Jeg bygger måske en lille turbobil, men helt ærligt så vil jeg til at fi nde en villa og bruge mine penge på det i stedet for, forklarer Rabih.
Det lyder næsten for fornuftigt til at være sandt. Men lad os nu se. Foråret har det jo med at få mennesker og dyr til at gøre de mærkeligste ting. Jeg tror, vi atter ser Rabi cruisende ned ad strandvejen. I en ny, ombygget bil.
Det er i hvert fald blevet tid at pakke udstyret sammen, vinke farvel til den multifarvede MX-3 og trisse hjemad. Man er næsten blind af de stærke farver ens øjne er blevet udsat for i løbet af dagen, men fedt at der er nogen der tør gå totalt lak-amok!