Når ejeren selv siger at ’Ja, de 400 millimeter store bremseskiver er latterligt store til den lille bil’ – så har vi en fed fortælling. Og fed er den, Kristians Daytona-grå Seat Leon Cupra
Hvorfor lige en Seat Leon Cupra?
“Jeg har altid gerne ville have en Cupra 1P, fordi de er så nemme at hive en masse kræfter ud af. Og da en kammerat så købte en, og jeg prøvede den, var jeg solgt. Der er bare noget over den måde, en Cupra køre på. Man mærker ikke hastigheden på samme måde som i mange andre biler. Det er nok også derfor, at bilen er farligt for kørekortet.”
Hvor længe har du bygget på bilen?
“Lige siden dag ét faktisk – så i to år nu. Jeg købte bilen af en forhandler, der havde taget den i bytte. Da stod den helt standard på nær en chippet motor. Det første år gik for det meste med optimeringer i motoren. Men den store ombygning skete faktisk først i forbindelse med, at jeg blev påkørt på motorvejen i december sidste år. Og det fik mig til at tænke, at nu var muligheden der for at gjort den helt store ombygning ordentligt. Det tog så lige 22 uge at færdiggøre. Heldigvis ejer min kammerats far det værksted, hvor Cupra’en stod, mens jeg byggede den om. Det gav adgang til en lånebil så længe, Cupra’en stod stille.”
Hvorfor lige denne stil?
“For at prøve at lave noget som ikke var set før på en Seat Leon 1P Cupra før. Det svarer lidt til at opfinde den dybe tallerken igen. Så det skulle være overkill. Som jeg faktisk også har kaldt bilen – Overkill Cupra.”
Hvorfor lige de OZ-fælge?
“Havde faktisk købt andet et sæt. Men da jeg så fik tilbudt de 400 millimeter store bremser, blev jeg lidt tvunget ud i OZ-fælgene for at kunne holde mig i en relativ ordentlig størrelse. De hedder OZ Dakar/ Superturismo er i 19×8.5” og er lavet med centermøtrik hos Wheelworkx i Tyskland. Dertil har jeg fået lavet nogle guldventiler i 24 karat hos et firma i England for at fuldende fælgene.”
Hvis du skal udpege tre fede detaljer på bilen?
“Alle de speciallavede kulfiberdele – fordi jeg selv har lavet dem, da jeg måtte have noget unikt, som ingen andre havde lavet før på en Cupra 1P.”
“Bremserne både foran og bagpå. Netop fordi de er så latterligt store til den lille bil. 400 millimeter foran med SQ7-kalibre og 356mm bagpå med speciallavet dobbeltkaliber-setup. Det lidt bad. Og så er det jo den Seat Leon Cupra 1P i verden, der har den største bremsemontering.”
“Og så er jeg også ret vild med det specielle Porschelæder med rubinerøde-syninger som motorsport-stole er betrukket med.”
Hvad har været projektets største udfordring?
“Her deler arbejdet med al kulfiberen og bremserne pladsen. I modsætning til Volkswagen og Audi kan man nemlig ikke lige få kulfiberdele til en Seat. Så der var jo ikke andet for, end at jeg selv måtte i gang. Det har krævet mange sure timer med hænderne i kulfiber og epoxy. Og bremserne selvfølgelig. Det er ikke bare sådan lige til at få plads til 400 millimeter store Audi SQ7-skiver foran på en Seat Leon Cupra. Heller ikke med 19” fælge. Det var ikke gået uden min kammerat Nikolaj, som jeg skylder en stor tak for hjælpen med hele ombygningen. Vi måtte flere gange have bremserne af og på. Tjekke afstand og fræse i kalibrene. Prøve igen og igen. Det var lidt af en kamp.”
Har du været til show og træf med bilen?
Ja, har været en del rundt efterhånden. Både i Danmark og Tyskland. Næste år kører jeg primært efter de udenlandske træf.
Hvor kan man møde bilen?
Omkring Ribe og Esbjerg og så til diverse VAG-træf samt når Boosted er på tour, selvfølgelig!
Har du overblik over hvor mange timer du har brugt på bilen?
Overhovedet ikke! Men mange af timerne har været værkstedshygge med en eller flere kammerater, der har været med til at bygge bilen.
Hvad er din sjoveste oplevelse med bilen?
Uden tvivl folk reaktioner på bremserne – det er priceless
Hvordan ser hverdagsbilen ud?
Det er faktisk Cupra’en i sommerhalvåret. Som håndværker udnytter jeg fuldt ud, at den er udstyret med gule nummerplader. Jeg har lige anskaffet mig en Audi som vinterbil.
TEKNIKKEN: SEAT LEON 1P CUPRA
- Motor: 2.0 TFSI • APR stage 2+ • Unitronic intercooler • VIS Motorsport HPFP Stage 1 • Raimar Oversize intake • Trackslag 3.5″ downpipe • APR runnerflap-delete • Spuulen motorsport turbo muffler-delete • RS4-returventil • Forge PCV-fix • Audi R8-tændspoler • VIS Motorsport kill-kit • RS3 returtryks-ventil
- Udstødning: • Militek Motorsport catback-system • Akrapovic-afgangsrør
- Gearkasse og drivline: Sachs Perforamce-kobling • Sachs Race-udrykkerleje
- Undervogn: KW V2 med clubsport-tårnlejere
- Bremser: Foran: 400×38 millimeter skiver med Audi SQ7 4Motion seks-stemplede kalibre • Bagtil: 356×22 millimeter skiver med Audi RS3 kalibre til håndbremsen og Porsche Cayenne firestemplede kalibre til skiverne
- Fælge og dæk: OZ Dakar/Superturismo LM – Wheelworkx edition med rød Porsche-centermøtrik • Hankook Evo 1 215/35R19-dæk • Torque Partz 24-karats guldventiler • Lakeret i Enkei Gold
- Karosseri: Faceliftet bagklap • LED-baglygter tonet med rubinrød klarlak • originale xenonforlygter • Areo-sideskørter • tonet sideblink • al plastisk lakeret blanksort • kulfiber underlæbe, kølergrill-ramme, skjold ved kølerhjelm, sidespejle, B-stolper, bagdørshåndtag, custom areospoiler og diffuser • antenne fra faceliftet Leon
- Lakering: Daytona Grey Pearl Effect v.2
- Kabine: Dørsider og Audi/VW Motorsports-sæder omtrukket i mat Porschelæder med rubinrøde diamant-syninger med sort alcantara i midten • kulfiber instrumentering, luftdyser, kopholder, ratbund, radioramme
- Bilstereo: Android touch-radio • Dynaudio-højtalere • Inline-forstærkere • 8″ aktiv subwoofer
- Præstationer: 392 hk • 531 Nm • Tophastighed: 292 kilometer i timen
- Tak til: Nikolaj Sørensen • Automester Hjerting • Søren Højer • Poul Mikkelsen, TPM Bilpleje • Phoenix Autoleder • vennerne