Rasmus var egentlig på udkig efter en Passat med VR6-motor, men da denne B3’er i US-trim og Montana-grøn lak dukkede op, måtte han slå til.
Billeder: MW Media / Mitch Wiesinger
Hvis Rasmus intet budget havde, lå der en 2,5 TSFI-motor rækkefemmer i hans Volkswagen Passat B3, som faktisk også er en US-model. Men som han selv hentede hjem fra Tyskland i maj måned.
Hvorfor lige en Passat B3?
Ja, egentlig var jeg jo ude efter en VR6-model. Men da jeg så denne i US-model i Montana-grøn, måtte jeg bare have den. Også selvom det betød at jeg måtte køre helt til Paderborn i Tyskland for at hente den.
(Fra den dansk-tyske grænse er det en tur på fem stive timer, red.)
Hvordan fik du fingerne i bilen?
Det er faktisk en lidt sjov historie. Ham, jeg købte bilen af, vidste ikke, at han egentlig solgte en US-model. Han vidste bare, at den ikke kunne køre. Så han havde sat prisen til 1.000 euro.
LÆS OGSÅ:… Om Rocket Bunny-læserbilen på steroider
Det tog mig 20 minutter at komme frem til, at der var luft i koblingssystemet.
Hvad gør en US-model speciel?
Det er de små detaljer. Blandt andet er selerne foran hængslet i A-stolpen. Og så har den modsat den europæiske model fra den fem kopholdere.
Fun fact: VR6-motoren kom på Passat-programmet i USA i 1992. Rasmus’ eksemplar er fra juni 1991.
Kører du i bilen til hverdag?
Ja, det gjorde jeg faktisk. Altså lige indtil jeg flyttede fra Tyskland til Danmark igen. Bilen er desværre lidt dyr i import.
Hvad er næste projekt for dig?
Motoren fra Passat’en skal over i min Golf II. Og hvis pengene er til det, skal der en fembenet ned i Passat’en.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre