HACHI-ROKU – THE EIGHT SIX kaldes den i Japan. En Corolla AE86 har længe haft kultstatus, og vi har fundet et enestående eksemplar hos den unge mekaniker, Simon.
NB: Dav du. Artiklen, du nu skal til at læse, har vi fundet i vores enorme læserbilsarkiv. Hvilket betyder, at artiklen første gang er trykt i Boosted Magazine nr. 09 – det var i oktober 2014.
Kærlighed ved første blik var det absolut ikke. Da Simon ville sælge sin daværende BMW M3, var der lidt langt mellem køberne. Derfor slog han til, da handlen kunne gå i hus med en sum penge og en Corolla AE86 i bytte.
Simons navn har indtil dengang mest prydet en del registreringsattester med BMW-navnet på, men nu stod han pludselig over for en udfordring. Handlen foregik nemlig samme dag, som et stort BMW-træf hos KOED, hvor Simon og hans kammerater skulle pryde pladsen med deres BMW-samling.
– Dengang var Corollaen meget standard, og lignede noget min morfar ville elske. Jeg troppede dog op til træffet og blev tvunget til at parkere på p-pladsen. Modtagelsen i vennekredsen var ikke just varm, og jeg frygtede endda, at jeg skulle ud og få mig nye bekendtskaber. Det fik dog hurtig ende, for da AE86´eren fik lov til at strække benene mod de 6-cylindrede BMW‘er, måtte de vantro venner langsomt, men respektfyldt overgive sig, griner Simon.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
MILJØVENLIG ÆNDRING
De to ord er ikke umiddelbart noget vi vil forbinde med Simons Corolla. Men ikke desto mindre er det lige nøjagtigt det, som fik bilen godkendt med kompressor, som den eneste i Danmark. Og endda lovligt og uden de store kampe.
Basismotoren er den samme, men denne kommer fra en MR2, som er født med kompressor og er monteret med katalysator originalt. Den holder sig inden for den gyldne 20 procents-regel, og Trafikstyrelsen overgav sig. Denne godkendelse gav luft under vingerne, og den omdrejningsvillige motor begyndte at udklække gode idéer hos Simon.
– Jeg har længe været fascineret af den japanske bilkultur og har set videoer på Youtube af drift-pionéren Keiichi Tsuchiya, der snor sin tunede Toyota AE86 omkring de japanske bjerge. Selvom driftsporten er voksende i Danmark, nænner jeg ikke at ødelægge bilen ved at gøre ham kunsten efter.
Specielt med henblik på, at karrosseridele til disse modeller efterhånden er umulige at opdrive. Derfor valgte jeg at sætte motoren op til at yde sit bedste til streetrace og gøre den sjov til hverdag, forklarer Simon.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
HVEM ER SIMON?
Simon, 22 år, Holstebro
Den unge mekaniker spås en flot fremtid i autobranchen. Simons mester støtter hans passion, og adgangen til arbejdspladsens værksted er ubegrænset. Om vinteren går tiden med at finde nye idéer og finde bedre dele på nettet. Om sommeren er Simon er meget aktiv i JDM Society, der dyrker den japanske bilkultur i Danmark.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
PROJEKTET TOG FART
Det startede for tre år siden med køb af en større kompressor og udskiftning af knaster. Siden er motoren blevet hovedrenoveret med mere holdbare stumper. Simon har selv besluttet sig for at stå for motorombygningen – dog er topstykket blevet portet hos Westspeed.
Den justerbare styreboks kommer fra Flemming Farstrup. Boksen er med OBD-stik og 3 dimensional G-sensor, som kan lave et program til launch-control, og det giver muligheden for at passende set-up afhængigt af kørestilen, eller om det er hverdagsbrug eller race.
Ombygningen har været dyr, men Simon fortryder ikke huller i bankkontoen, for han har et smil på, HVER gang han er ude at køre i hans moderne klassiker.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
SKAL BRUGES
– Jeg køber ikke biler, for at de skal samle støv, så om sommeren bliver den brugt hver dag. Men pæn skal den være. Den sort/hvide kombination giver en god kontrast, og jeg har altid været vild med biler med rødt indtræk. Da bilen er fra Schweiz, er den skånet for rust, og farven kunne bibeholdes efter en grundig polering. Fælgene har jeg skiftet over flere omgange, men disse Work Equip passer perfekt til den, forklarer Simon.
Bilens udvendige ændringer er holdt til minimum. Foruden baglygter fra en japansk Redline model, er der kun tonede blink og et sæt sjældne Kouki-sideskørter. Den originale hækspoiler er afmonteret. Hi-fi er holdt til minimum, og vi tror, at lyden fra accelerationen ringer tilpas nok i ørerne.
I Holstebro-omegnen er Simon bedre kendt som ’ham med den hvide, hurtige bil’. Men ikke kun i Vestjylland kan bilen gøre sig bemærket. Parret kommer rundt til mange danske og tyske træf og hvert sted stormer de nysgerrige træf-deltagere til for at trykke Simon i hånden og udvise begejstring for hans projekt. Det er vel egentlig også det, det handler om?
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
TEKNIKKEN – HVA’ KAN DEN?
MOTOR
Totalrenoveret 4AGZE-motor • portet Bigport topstykke • Toda knaster 272 grader 9.0 mm løft • Toda knasthjul • Toda ventilfjedre • Toda tandrem • HKS 1,6 mm toppakning • MRP indsugning • Fartstrup motorstyring • Rotrex 30-94 kompressor • FMIC • dobbeltspole tændingsanlæg • HKS luftfilter • Turbosmart blowoff-ventil • Martelius R1 Ultimate manifold 2.5” • hjemmelavet Rustfri mellemrør med Simons potte 2.5”, Toda bagpotte “Under axle” / drift spec.
GEARKASSE OG DRIVLINE
Original T50 gearkasse og det originale store Kouki bagtøj med spær • Sintermetal kobling
UNDERVOGN
Hjemmelavet Eibach gevind fjederben foran • justerbare TRD dæmpere for og bag • TRD fjedre bag • T3 Justerbar Panhard og polyurethane bøsninger i hele undervognen.
BREMSER
Originale skivebremser for og bag
FÆLGE OG DÆK
Work Equip 01 8,5×15” for og 9×15” bag • Toyo T1R og R888 dæk
KAROSSERI
Hækspoiler fjernet • alle blink tonede • Redline baglygter fra en japanske model
LAK
Original Toyota 041 hvid fra 1987
KABINE
Sort himmel • Recaro Speed forstole i rød alcantara med sorte stikninger • dørsider og bagsæder i rød alcantara med sorte stikninger • Nardi-rat i ruskind med røde stikninger • TRD bundmåtter • AEM AFR-ur • VDO trykur • Stage 6 LED olietryksmåler
PRÆSTATIONER
309 hk ved 0,9 bar og 9.000 o/min • 0-100 km/t på under 5 sekunder • topfart: går i begrænseren i 5. gear ved 277 km/t på GPS