Suge-V12’eren i Aventador Ultimae er ganske rigtigt den sidste af sin slags, men kun fordi Lamborghini bygger en ny.
Da Aventador blev præsenteret i 2011, var det med en helt ny V12-motor. Og nu hvor livet for den 6,5-liters store maskine er ved at rende ud, har fabrikken i Italien planer om en ny.
Den får – modsat den nuværende V12 – dog hjælp af elmotorer. Lamborghinis administerende direktør Stephan Winkelmann fortæller nemlig til Autoblog, at man med Ultimae har vredet det, man kunne ud af suge-V12’eren.
Nu er det tid til noget nyt, men det betyder ikke farvel til V12’eren. Her på Boosted har vi før skrevet om, hvordan Lamborghini vil holde liv i den mægtige motorkonstruktion. Og nu sætter topchefen ord på, hvordan det konkret kommer til at ske.
Lamborghini er nødt til at bygge en V12-motor helt fra bunden. Det skal både ske for at overholde nye, meget strengere emissionskrav og vride flere hestekræfter ud motoren.
I Aventadorens afløser er alt nyt
– Teknologien er anderledes, det er en helt ny motor, en helt ny drivlinje, et nyt batteri, alt er helt nyt, siger Winkelmann dog uden at løfte sløret for motorens størrelse i kubik eller andet teknisk.
Hos Drivetribe mener man sig dog sikre på, at Lamborghini undgår brugen af turboer. Det vil simpelthen gøre den nye motorkonstruktion for tung, lyder forklaringen. Alligevel kan vi roligt regne med mere end 700 hestekræfter fra første færd for Lamborghinis nye V12-tyr.