Omsætningen hos Lamborghini slog rekord i 2024. Mærket henter 2,2 millioner kroner pr. bil i omsætning. Bedst går det for SUV’en Urus.
Indrømmet, omsætning og overskud er ikke det samme. Men det er alligevel mange penge, der strømmer igennem pr. bil hos Lamborghini.
Hver af de 10.687 biler, Lamborghini fik solgt i 2024, bidrog til omsætningen med svimlende 2,2 millioner danske kroner. Det er altid sket før på fabrikken i Sant’Agata.
Det italienske bilmærke offentliggjorde torsdag, at omsætningen i det forgangne år landede på 3,09 milliarder euro, hvilket svarer til cirka 22,8 milliarder danske kroner.
Det skyldes bl.a., at salget steg med hele 5,7 procent i forhold til 2023. Og det, selvom salget af Urus, der faktisk er Lamborghinis største sælger, gik en smule tilbage.
Virksomhedens driftsindtægter steg med 15,5 procent til 835 millioner euro, hvilket svarer til cirka 6,2 milliarder danske kroner.
Milliarderne vælter ind selvom populær model går tilbage
Sammenlignet med 2023 er der en stigning i omsætningen på 16,2 procent. Af det samlede salgstal på 10.687 biler er de 5.662 Urus-modeller.
Derudover blev der solgt 3.609 Huracán-modeller og 1.406 eksemplarer af topmodellen Revuelto. Der blev faktisk også solgt 10 eksemplarer af forgængeren Aventador. Men det skyldes formentlig, at Lamborghini måtte genstarte produktionen. Læs mere om det her.
Den rekordhøje omsætning kom i hus, selvom Lamborghini i løbet af 2024 har lavet hele modelprogrammet om til hybrider.
I 2023 præsenterede den italienske bilproducent Revuelto, der kører på en V12-motor, og senere lancerede de en hybridudgave af Urus. En bil der nu er udsolgt frem til 2026.
Huracán-modellens afløser, Temerario, der er udstyret med en V8-motor med dobbelt turbo, blev lanceret i august. Over for Boosted vil Lamborghini i Danmark dog ikke fortælle, om den bil også kommer til Danmark.
Ifølge administrerende direktør Stephan Winkelmann, oplevede Lamborghini vækst i alle tre af virksomhedens primære markeder.
Over for Reuters lufter direktøren dog bekymringen for, hvad de toldsatser, som USA vil rette mod biler fra Europa, kommer til at betyde for salget.
En eventuel told fra USA forhindrer dog ikke Lamborghini i at arbejde på endnu en model. Nemlig mærkets første rene elbil.
Og selvom den første er på gaden i 2029, er forventningerne allerede høje. Faktisk mener Stephan Winkelmann, at han vil kunne sælge lige så mange V8-motoriserede Temerario-modeller som rene elbiler.
Endnu er der ikke offentliggjort en pris på elbilen, der lige nu går under navnet Lanzador. Men den får hele 2.000 hestekræfter.
Læs flere artikler efter annoncerne: