Italianerne vil modsat søstermærkene i VAG-koncernen ikke være med i Formel 1. Det er ikke relevant i forhold til gadebilerne, lyder forklaringen.
Hvis man spørger i Italien, eller i hvert fald hos Lamborghini, er der ingen sammenhæng mellem motorsportens fineste klasse og biler med nummerplader. Derfor vil fabrikken ikke køre med i Formel 1.
– Vi mener, at Formel 1 ikke er en del af vores idé om fremtiden. Når vi taler om motorsport, skal det også være relevant for vores gadebiler, siger mærkets administerende direktør, Stephan Winkelmann, til Top Gear.
Derimod mener Winkelmann godt at kunne forsvare, at Lamborghini fra 2024 skal køre Le Mans i den nye Hypercar-klasse.
– Det (hypercar-klassen i Le Mans-serien, red.) har meget mere at gøre med, hvordan vi kan overføre teknologien fra racerbilerne til gadebiler, og det har Formel 1 ikke.
Dermed går Lamborghini i den stik modsatte retning af Audi og Porsche, som længe har stået på spring for at blive en del af Formel 1-feltet. Og selvom tommelfingeren hos VAG-toppen nu vender opad, må mærkene vente nogle år endnu. Der er nemlig først plads til dem, når Formel 1 i 2026 køres efter et nyt reglement.
Historisk set har Formel 1 dog aldrig været nogen succes for Lamborghini. Italianerne brændte for alvor nallerne, da man i 1991-sæsonen var motorleverandør til det italienske Modena-hold. Lambo 291-chassiset og den 3,5-liters V12-motor var en forfærdelig konstruktion som kun gennemførte 4 ud af 16 løb den sæson.