Det er ikke på offentlig asfalt, at NA-V12’eren lever videre. I hvert fald ikke hvis man spørger Lamborghini.
Lad os slå det fast som det første. V12-motoren overlever. Lamborghini er endda i gang med at udvikle en helt ny V12-konstruktion. Men for at motoren skal kunne leve op til stadig strengere emissionskrav, skal motoren have hjælp fra elmotorer.
Og sådan er det. Men faktisk er der en mulighed for, at suge-V12’eren godt kan leve videre. Bare ikke i en bil med nummerplader. Lamborghinis administerende direktør Stephan Winkelmann vil i hvert fald ikke udelukke muligheden.
– Lad os se, hvad der sker. Lige nu har vi meget på vores bord, forklarer topchefen i et interview med Autocar. Mediet spurgte til idéen i at holde den naturligt aspirerede motor i live på alverdens racerbaner, hvor emissionskravene ikke eksisterer.
Når det kommer til gadebiler, har Lamborghini netop løfte sløret for den sidste Aventador med tilnavnet Ultimae. Modellens afløser får V12 med elmotor-hjælp i 2023. Allerede fra næste år får fabrikkens ekstremt populære SUV, Urus, hybridteknologi som en del af et facelift.