Hvis ikke det sker, vil mærket fra Italien først i 2030’erne kun bygge elbiler.
Først sagde Porsche det, så gjorde Toyota det og nu melder Lamborghini sig i samme kor. På fabrikken i Italien er mærket overbevist, om at syntetisk benzin bliver et ligeværdigt alternativt til elbiler.
I et interview med Tech Cruch fortæller Lamborghinis direktør Stephan Winkelmann, at mærket ikke er tvunget til at vælge mellem elbiler eller forbrændingsmotoren. I hvert fald ikke som det er nu.
– Det er lidt svært. For Europa-Parlamentet besluttede tidligere på året, at de vil forbyde forbrændingsmotoren i 2035. For de mindre mærker – som Lamborghini – skal det gælde fra 2036. Så vi behøver ikke tage stilling lige nu, siger chefen.
Og i den sammenhæng mener Winkelmann, at der stadig er en vej at gå, når det kommer til syntetisk benzin. Lamborghini-chefen påpeger dog, at det kun kan lade sig gøre, hvis EU-politikerne er villige til at se på lovgivningen igen.
Men hvis ikke det sker, siger den 57-årige topchef, så bliver Lamborghini et rent elbils-brand i første halvdel af 2030’erne. Lamborghinis første rene elbil lander i 2028, og den tager formentlig form som en crossover. Inden da sætter mærket strøm til den faceliftede SUV Urus.
Som hybridbil beholder modellen dog foreløbig sin 4-liters V8’er. Det holder dog ikke Lamborghini fra i 2025 at halvere CO2-udledningen fra bilerne i modelprogrammet. Det er ellers som sådan ikke noget, Lamborghini er tvunget til. Det lave antal biler, som Lamborghini bygger om året, friholder dem nemlig fra de mere mainstream mærkes CO2-krav.