Fabrikken i Sant’Agata har absolut ingen planer om et farvel til forbrændingsmotoren med mange cylindre og uhyrligt mange hestekræfter.
Lamborghini er og bliver aldrig mainstream. Men så igen – fabrikken i Italien producerer ikke ret meget firehjulede luksus. Og når man ikke producerer flere biler på årsbasis, end hvad en fabrik som Peugeot spytter ud på et døgn, kan man tillade sig lidt af hvert.
Her i blandt også at se stort på emissionskrav og euronormer som mange af bilfabrikkerne ellers kæmper gevaldigt med i disse dage. At Lamborghini ikke skal få en V12-motor til at give meningen – andet end med lyd og hastighed – betyder, at de mere eller mindre kan gøre, som de vil.
Hvilket de gør, hvis man nærlæser den pressemeddelse, der fulgte mærkets egen finansopgørelse over skærkåret 2020. Heri står der nemlig, at ‘yderligere to V12-modeller vil gøre den kommende Huracan STO selskab i modelprogrammet’.
Hvad det mere præcist betyder, har Lamborghini ikke fortælle mere om. Men det bliver efter al sandsynlighed biler baseret på topmodellen Aventador. Den er mærket nemlig ikke klar til at pensionere endnu. Heller ikke selvom modellen med den 6,5-liters V12 fylder ti år i 2021.
Her er mulighederne
En mulighed er, at Lamborghini viser en specialfremstillet kundebil for hele verden. Det har man med succes gjort før. Sådan noget står den særlige Squadra Corse-afdeling for. Sidst, vi så noget fra den kant af, var det 770 hestekræfter uden forrude.
En anden mulighed, der tilmeld længe har været rygtet, er en fejring af Countach-modellens 50 år. Det var nemlig i 1971, at Lamborghini første gang viste bilen frem som koncept på biludstillingen i Geneve.
Bliver det sådan, regner flere medier med, at 100 biler vil blive bygget. Hvilket faktisk er 50 mere, end da Lamborghini tilbage i 2017 løftede sløret for den 700 hestes Miura Homage Special Edition.