Lancias nye topchef Luca Napolitano vil have den nye Delta på gaden inden 2026. Højst sandsynlig bliver det en elbil.
Lige siden Lancia stoppede produktion af den første Delta, har bil-miljøet ventet på en arvetager. Mest fordi Integrale og Integrale Evoluzione-udgaverne var legendariske køremaskiner.
Det er da også blevet til flere såkaldte restmods af den originale bil. Netop på basis af Integrale og Integrale Evoluzione. Sidste nævnte kom i 1991, hvor fabrikken brugte den i rallyløb – og vandt!
Men nu er den god nok – der kommer en ny Lancia Delta. Det bekræfter Luca Napolitano, som er ny adm. direktør for Lancia overfor det italienske medie Corriere Delle Sera. Dermed træder mærket forhåbentlig ud af det, som det længe har været – nemlig en stykke af sig selv.
Egentlig har Lancia flere gange forsøgt at genoplive navnet. Senest med den tredje generation. Den blev – ligesom med bilen før den – bare ikke nogen succes.
Lancia lever stadig
Den lille Ypsilon har til gengæld solgt udmærket, og den er mere eller mindre grunden til, at mærket overhovedet eksisterer i dag. Modellen, som er ti år gammel, kan dog kun købes i Italien lige nu. Men også den får efter planen en afløser. Det sker i 2024. Altså to år før Delta’en kommer.
Endnu har Lancia ikke sagt noget om drivlinjen i den kommende Delta. Men det bliver formentlig en elbil. Mærket har nemlig allerede meldt ud, at man fra 2026 kun vil lancere nye elbiler.