Det næsten uddøde bilmærke Lancia forsøger at rejse sig fra graven ved at støve en gammel men ikonisk modelbetegnelse af.
Hvornår har du sidst set en Lancia HF – eller High Fidelity for at være helt præcis. Nej, vel? Der er en god grund til det.
HF-navnet, der stammer fra 1960’erne, forsvandt nemlig sammen med den oprindelige Delta-models død i 1994. Siden har der så at sige været langt mellem snapsene hos Lancia.
Faktisk har der ikke rigtig været noget. For mange år siden forsvandt mærket helt ud af Danmark, og siden 2015 har ingen andre end italienerne kunnet købe en Lancia.
Det oplyser Stellantis-koncernen, som ejer Lancia i dag, i en pressemeddelse.
Men det skal være slut lige om lidt. Den næste Ypsilon er en Opel Corsa, som i virkeligheden er en Peugeot 208, Citroën C4 og DS3.
LÆS OGSÅ: Tyskland forbyder populære bildæk til oktober
Men hvad disse biler ikke har, er tilnavnet HF. Det vil Lancia nu genoplive på en kommende topmodel af Ypsilon. Altså Ypsilon HF. Eller hvis vi nu skal skære alt ud i pap: Ypsilon High Fidelity.
Bilen kører bare helt uden om Danmark, desværre. Men logoet kan vi dog få lov til at se. Altså det nye logo.
Tilbage er der sådan set kun at håbe på en lille parallelimport uden om den Lancia-importør, der alligevel ikke findes i Danmark.
Når det så er sagt, har den nye Ypsilon HF i den grad noget at leve op til. Forgængeren Delta Integrale blev med det samme et hit på grund af Lancias deltagelse i rallysportens verdensmesterskab, WRC.
Bilen vandt alt, hvad der var at vinde i den såkaldte Gruppe A mellem 1987 og 1992. Det vil sige 46 løb og i alt seks verdensmesterskaber.
Har du glemt, hvor altdominerende den lille italiener var, har vi fundet lidt guf frem på YouTube. PS: Lancia lavede også en håndfuld gadebiler for at kunne køre med i WRC.
Faktisk lavede de lidt mere end det. Mellem 1993 og 1994 byggede Lancia-folkene 2.481 gadeudgaver af Delta Integrale Evoluzione II. Bare et årti før det nøjedes Audi med 214 eksemplarer af Quattro Sport til gadebrug. Skidt for Audi-fans, godt for Lancia-folket.
Det betyder dog ikke, at du får smidt en Integrale Evoluzione II i nakken. På det tyske bilmekka Mobile.de begynder en EVO II omkring 90.000. Altså euro. Det svarer til 671.000 danske kroner.