Har du et eksemplar af den klassiske italiener, så er der godt nyt
FCA-gruppen har nemlig besluttet sig for, at klassikerafdelingen FCA Heritage vil sætte gang i produktionen af dele til Lancia Delta Integrale og Integrale Evoluzione. Man begynder med karosseridele. Nærmere bestemt er det for-og bagkofangere, der står først for.
FCA-gruppen er de seneste i en række af bilfabrikanter, der kommer ejere af deres tidligere modeller til undsætning. For i takt med at andelen af originaldele på markedet kun bliver mindre, kan bilfabrikker verden over se en forretning i at genstarte produktionen.
Nissan gør det samme for nogle af deres modeller – blandt andet Skyline GT-R-rækken: R32, R33 og R34. Også Toyota producerer dele fra de historiske hylder. Det gælder blandt andet blokken til 2jZ-motoren, der er bedst kendt for at ligge mellem forhjulene på Supra Mk.IV.
LÆS OGSÅ: VW – Ikke flere racerbiler med forbrændingsmotor
For Lancias vedkommende bruger man tilmed de oprindelige materialer, som kofangerene i sin tid blev fremstillet af. Men som du nok allerede har resoneret dig frem til, er det ikke en billig omgang.
På Mopars, der hos hører under FCA, engelske hjemmeside, koster en original Integrale Evo-kofanger 1.400 pund. 12.300 danske kroner. Genstarten af Lancia-dele er blot det seneste nye på programmet fra FCA Heritage.
I forvejen producerer man dele til klassikere Lancia Fulvia Coupé Montecarlo og Alfa Romeo SZ.