Efter maaaaaange års fravær vender Lancia endelig tilbage til rallyscenen. Denne gang skal elbilen Delta Integrale køre rallycross.
Lancia er synonym med rally. Eller sådan var det i hvert fald, indtil den dag italianerne forsvandt ud af sporten, da man trak sig fra WRC-mesterskabet efter 1992.
Men nu! Nu er mærket tilbage i rally. Eller det vil sige – det er Lancia snart. For fra næste sæson skal italianerne køre med i FIA-serien World Rallycross Championship.
Men det bliver mere af navn end nogen andet. For Lancia deltager faktisk ikke med en egentlig bil. I stedet kører man med det samme chassis, som alle andre i serien. Det er kun selve udseendet, der må ændres på. Dermed er reglerne ens for alle.
Den egentlige Lancia Delta Integrale er først klar i 2024.
Noget af en arv at løfte
Ikke at biler bliver sløve i optrækket af den grund. De vil nemlig allesammen bygge på den sammen teknik fra østrigske Kreisel – nemlig et setup med to elmotorer og firehjulstræk.
Det, siger FIA, vil give de 14 deltagende biler 671 hestekræfter og 800 newtonmeter. Bilerne vil angiveligt kunne accellere fra 0 til 100 km/t på bare 1,8 sekund.
Det er franske GCK Motorsport, der fra næste år skal køre Lancia i rallycross-serien, og holdet har noget af en arv at løfte. Da Lancia kørte WRC-rally som fabrikshold i de sene 80’ere og tidlige 90’ere, sikrede man sig den ene mesterskabstitel efter den anden. Mellem 1988 og 1992 blev det således til hele fem verdensmesterskaber.