Langt de fleste elbiler dør ikke ud, fordi selve batteripakken løber tør for strøm. I stedet er det et langt mindre batteri årsag til hovedpine hos mange af ejerne.
Langt de fleste elbiler havarerer ifølge en ny undersøgelse på grund af en uventet fejl: problemer med det mindre 12-volts batteri.
Selvom mange måske forbinder elbilers udfordringer med batteripakke, der løber tør for strøm, viser statistikker fra forsikringsselskabet If og vejhjælpfirmaet Viking, at det sjældent er tilfældet.
Problemer med bilens 12-volts batteri, som også findes i benzin- og dieselbiler, er den hyppigste årsag til, at elbiler har brug for vejhjælp.
Det mindre batteri bruges til at starte bilen og levere strøm til elektroniske funktioner som ratvarme, belysning og kontrolpanel. Statistikken afslører, at hele 37 procent af Vikings vejhjælpsopgaver på If-forsikrede elbiler i år har været relateret til det lille 12 volt-batteri.
Ifølge motorekspert Frida Wedin fra If opstår disse problemer ofte i de koldere måneder eller på grund af mange meget korte køreture.
LÆS OGSÅ: Recaro undgår konkurs – reddet af italienere
– 12-volts batteriet er følsomt over for afladning under meget kort kørsel, især på kolde dage, siger hun i en pressemeddelelse.
En udbredt opfattelse blandt elbilister er frygten for, at bilen løber tør for strøm. Det der også er kendt som rækkeviddeangst.
Men i virkeligheden er det yderst sjældent, at batteripakken aflades helt, forklarer Wedin. Mange elbilejere har efterhånden fået godt styr på opladning og kendskab til deres bils specifikationer.
– Rækkevidden af elbiler bliver bedre og bedre, og mange elbilejere har lært meget om opladning og batterier, og hvordan netop deres model fungerer, tilføjer hun.
For at undgå problemer med startbatteriet kan det være nødvendigt at benytte en vedligeholdelsesoplader, hvis bilen ikke bruges ofte eller kun køres kortere strækninger.
Normalt lader elbiler det mindre batteri op fra hovedbatteriet. Også når bilen står stille. Men i visse bilmodeller kan denne funktion stå af Derfor anbefaler Wedin, at bilejere nøje sætter sig ind i det enkelte bilmærkes anvisninger. Med andre ord – læs instruktionsbogen.
Derudover opfordrer hun til at undersøge forsikringsvilkårene for vejhjælp. Disse kan nemlige være vidt forskellige fra selskab til selskab og endda helt ned på police-niveau.
– Det er vigtigt som bilejer at tjekke, hvilken type vejhjælp der er dækket af forsikringen, siger hun.
Mens udfordringerne med 12-volts batteriet kan være uventede, understreger statistikken, at problemer med selve batteripakken i elbilerne er sjældne og kun udgør en meget lille del af de registrerede vejhjælpssager.
Det er dog ikke det samme som, at elbilen er et stykke fejlfrit teknik. Langt fra. Når først det går galt, står bl.a. autoophuggerne med en regning som ingen vil betale. Læs mere om det her.