Bilen er allerede trukket tilbage fra det danske marked. Tilbage står dog stadig en række Hyundai Nexo-ejere med i ubrugelige biler, fordi der ikke længere kan tankes brint i Danmark.
Det er ikke kun taxaer der holder stille. Det gør stribevis af private personbiler også. Fælles for dem er, at de kører på brint.
Men mandag i sidste uge lukkede firmaet Everfuel, der ejer de danske brintstationer, den sidste brintstation ned i Danmark.
En af dem det rammer er Lars Madsen. Det fortæller han til mediet Energiwatch.
Lars Madsen købte for to år siden en Hyundai Nexo for 550.000 kr. Men nu kan den ikke køre, fordi der ikke kan tankes brint nogle steder i Danmark.
LÆS OGSÅ: Professorer vil have nyt forbud: “Ingen bil må kunne køre over 40 km/t i Danmark”
I alt er der 131 brintbiler i Danmark. Langt de fleste er taxaer. Men det efterlader også privatpersoner som Lars Madsen med seriøse hovedpiner. De står nemlig med biler som i praksis er totalt ubrugelige.
– Det er et tilbageslag for brint til transport og for den grønne omstilling af transportsektoren. For vi har brug for, at alle typer af mobilitetsbehov kan omstilles grønt, og her er der i hvert fald for nu forsvundet en mulighed i Danmark.
– Der sker fortsat meget omkring brint til transport i vores nabolande. F.eks. bygger man i Tyskland p.t. en række nye stationer i tillæg til det i forvejen udbredte netværk, lyder det fra interesseorganisationen Brintbranchen.
Modsat Hyundai vil Toyota dog ikke trække mærkets eneste bud på en brintbil, Mirai, fra det danske marked. Læs mere om, hvordan og hvorfor lige her.