Lige nu tester Danmarks Tekniske Universitet sammen med Sund & Bælt muligheden for kilometerafgift for danske personbiler.
Alt imens vrede vognmænd og lastbilchauffører i denne uge protesterede over en ny kilometerafgift, testes der på livet løs, om det samme er en god idé at indfører for personbiler. Eller i hvert fald en idé.
Som Boosted tidligere har beskrevet vil 2.500 bilister forsøgsvis betale enten kilometerafgifter – eller for antal minutter de kører på vejene – i stedet for de almindelige periodiske afgifter. Noget de har gjort siden 1. april i år og fortsætter med indtil 30. september næste år.
Forsøget skal bruges i vurderingen af, om registreringsafgiften, som vi kender den, skal lægges om. Det skal politikerne på Christiansborg forhandle sig frem til i løbet af 2025. Det skriver Sund & Bælt selv om forsøget.
LÆS OGSÅ: Tidligere pornostjerne gør comeback i motorsport – får OnlyFans som sponsor
Forsøget er en del af den seneste aftale på registreringsafgift-området fra december 2020. Aftalen blev i sin tid indgået mellem den daværende socialdemokratiske regering, SF, Enhedslisten og Radikale Venstre.
Omvendt er de danske bilister allerede bekymret for, at det med de nye afgifter – hvis det bliver til en ny model – bliver så dyrt at komme rundt i Danmark, da det praksis ikke kan lade sig gøre. I hvert fald ikke i bil.
Hvem får råd til at ligge og køre 150 km for at se deres barn skal spille kamp …
– Hvem får råd til at tage på ferier i bil rundt i Danmark, spørger en Allan J. i en mail til Ekstra Bladet.