Annonce:

Legendarisk Mercedes genopstår med V6-motor

Efter 34 år er det tid til et comeback for en af Mercedes’ mest legendariske modeller – 190 Evo II. HWA AG ombygger 100 biler for 5,3 mio. kroner stykket.

Annonce:

Kan du huske Mercedes-Benz 190 Evo II? Selvfølgelig kan du det.

Hvis ikke du kan huske rivaliseringen med BMW E30 M3, har du stensikkert hørt om den. Og nu er der faktisk nyt fra den kant.

Det bliver dog ikke Mercedes selv, der puster nyt liv i den gamle legende. Det gør derimod den tyske tuner HWA AG. Der skal ombygges 100 biler, og produktionen går i gang næste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Indtil nu har HWA, der faktisk har til huse lige klods op og ned af AMG i Affalterbach, og er opkaldt efter grundlæggeren Hans-Werner Aufrecht, ikke villet sige så meget om det tekniske ved ombygningen.

LÆS OGSÅ: Sjælden Lamborghini stod stille på stuegulv i 35 år

Men det vil de nu. Faktisk vidste vi allerede, at den oprindelige 2,6-liters firecylindrede benzinmotor ville ryge sig en tur. Nu siger HWA AG, at man har lavet en aftale med Mercedes om en sending af 3-liters V6-motor koblet til en sekstrins manuel gearkasse.


Kildet lidt af AMG ved vi også allerede, at den motor uden problemer kan levere 450 hestekræfter og 550 Nm. Den dårlige nyhed? Altså udover at der kun skal bygges 100 biler.

Det bliver en dyr fornøjelse. Som i rasende dyr. Hver enkelt ombygning, som baseres på en almindelig 190E for ikke at ødelægge EVO-modellerne, skal koste mindst 714.000 euro. Det svarer til 5,3 millioner danske kroner.

Til gengæld lover HWA at dele arbejdet op i tre trin. Først bliver en ‘almindelig’ 190 Evo II flået for alt, så kun det rå karosseri står tilbage. Dernæst renses metallet helt i bund, før bilen samles igen med den meget nyere teknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det betyder bl.a. hele 380 millimeter store skiver med seks-stemplede kalibre foran. På bagakslen nøjes man med fire stempler i kaliberen og 360 millimeter store skiver.

Hele bilens aerodynamik bygges også op igen, så der er 80 kilo downforce ved 200 km/t. Det lyder måske ikke af så meget sammenholdt med dagens super- og hyperbiler men lidt er trods alt bedre end ingenting.

Det eneste, vi endnu ikke må se, er bilens interiør. Men kabinen vil blive genopfrisket med et digitalt speedometer som dog er tro mod det oprindelige design med de analoge nåle.

Responsiv Iframe

Endelig rykker HWA AG en hel stue af Recaro-stole ind i kabinen. Ligesom en ‘integration af smartphone’ bliver ekstraudstyr. Hvad det så end betyder. Men til den pris er der nok tale om lidt mere end bare et simpelt Bluetooth-modul.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også