Annonce:

LÆSERBIL: Fynboens godkendte turbo-Kadett

Annonce:

ALDRIG UDEN TØRRESØ-GUTTERNE
Du har måske hørt om Tørresø Trim, hvis du har bevæget dig i det danske streetrace-miljø. Navnet dækker over en flok gutter fra den nordfynske by af samme navn, og her bliver der altså skruet seriøse biler sammen. Sonni er en del af gruppen, og selvom han ikke selv kan skrue så meget, så hjælper han til, hvor han kan.

  – Jeg indrømmer ærligt, at jeg aldrig var nået hertil, hvis det ikke var for gutterne i Tørresø Trim. Jeg har været med på hele projektet, men at producere for eksempel en custom plenum-indsugning, det er langt udover mine kompetencer, fortæller Sonni.

Bagenden på en Caravan med kun tre døre er nu lidt fed.

Du husker måske Tørresø Trim for Gert Mertz, der flere år vandt Danmarks Hurtigste Bil med sin røde Kadett C – ja, de gutter har styr på at bygge hurtig bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

11,87 SEKUNDER
Sammen med de andre gutter fra Tørresø Trim, tager Sonni sin Kadett med rundt til en masse 402-meter-events hvert år. Derfor er der nu for alvor gået sport i at lave en god tid.

– I 2013 kørte jeg 11,87 sekunder på 402-meter, og det var jeg faktisk overrasket over, da den gamle motoropsætning ikke var god for i nærheden af den effekt, som jeg forhåbentlig opnår nu. Mit bagtøj er jo 4-link, og min gearing passer udmærket til de 402-meter, så jeg håber på at køre en lav 11-sekunders tid eller måske helt ned på en høj 10’er? Det må tiden vise, når jeg får mappet motoren ordentligt ind, fortæller Sonni.

Nærmere kommer vi ikke et kunstværk på fire hjul. Det har kostet mange timer at flytte ting, så motorrummet kunne blive så clean

Planen er at deltage i DHB, Legal Streetrace i Holeby og en masse andre events sommeren over, så det bør være muligt at støde ind i Sonni.


GODKENDT MED 150 HESTE
I Tørresø Trim er de meget begejstrede for ældre Volvo-motorer, og derfor faldt valget meget naturligt for Sonni. Kadetten er født med en 1,2- liters motor med 55 hk, så det er lidt en anden liga, vi roder i her.

– Jeg ville egentlig helst have en 16-ventilet Volvo-kværn i, men den har originalt 156 hk, og jeg kan kun få bilen lovligt godkendt med 150 hk. Derfor valgte jeg en 8-ventilet B230 A-motor fra en Volvo 240. Med et 531-topstykke og overstørrelse-ventiler flower det nu også helt godt, fortæller Sonni.

De brede skærmkanter er fra en Golf I og giver en fed afslutning på karosseriet. I bagagerummet har Sonni fået lakeret bunden og bagsiden af bagsædet. Det giver et flot clean look

Netop godkendelsen har været vigtig for Sonni, da bilen bliver brugt hårdt i sommerhalvåret. Ja, man behøver ikke at være et geni for at kunne se, at den motoropsætning er god for mere end 150 hk, men det er nu en helt anden snak.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Martin 'Pyramiden' Poorhamidi
Martin 'Pyramiden' Poorhamidi
Martin 'Pyramiden' Poorhamidi er chefredaktør og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 15 år. Email: mp@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også