EN ABSOLUT ENER
En af de ting, som vi hæftede os ved, da Sonni begyndte at remse modifikationerne i motoren op, var den originale Volvo-toppakning, som jo er lavet til en sugemotor og bestemt ikke lyder som noget, der tåler en trykladet motor.
Det er her, at de erfarne gutter i Tørresø Trim, har lært af mange års tuning, og derfor har de udviklet et system, som endnu ikke har fejlet for dem. Det fungerer sådan, at der i motorblokken bliver fræst et rundt spor ved hver cylinder.
I de spor bliver der monteret en pianoring, som stikker nogle få tiendedele af en millimeter op. Derefter monteres den originale toppakning ovenpå og til sidst topstykket. Når topstykket spændes ned mod blokken, skærer pianoringene sig op i pakningen og ligger til mod topstykket, så det er grundigt forseglet. Det er faktisk ret så genialt.
En anden atypisk løsning er motorophængene, som var enormt hårde og ukomfortable, men så prøvede Sonni at købe et sæt originale Volvo 240-ophæng, og nu kører bilen som en drøm. Vi kan vist hurtigt blive enige om, at Sonnis Kadett Caravan er en absolut ener.
HVEM ER SONNI?
Sonni Lange, 32 år og fra Nordfyn
Til dagligt kører Sonni lastbil for firmaet Lunde, hvor han fragter grise rundt til de danske slagterier. Det betyder blandt andet, at han er væk mange timer i døgnet og derfor har meget begrænset tid til at skrue bil. Mandagen er hellig for Sonni, hvor han fast tager over til gutterne i Tørresø Trim og skruer bil. Derfor har han planlagt sit arbejde sådan, at han har mandagsfri. Smart. Vi stak Sonni to hurtige spørgsmål under fotoshootet.
Hvorfor lige en Kadett C Caravan?
“Tja, jeg er nok blevet lidt miljøskadet af at rende sammen med Tørresø-drengene, der altid har sværget til ældre Kadetter. Og så synes jeg, at en Caravan var tilpas anderledes at tune på, da det er den eneste i min omgangskreds.”
Hvad er du mest tilfreds med?
“Det må være mit motorrum, som nu begynder at stå nogenlunde clean. Jeg har stadig en masse ting, som jeg gerne vil have gjort, blandt andet en omlakering af bilen. Nu glæder jeg mig bare til at få mappet motoren ind med noget ladetryk på, så vi kan se, om den kan finde ud af at arbejde.”
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre