Der er ikke tale om en direkte, men derimod en ‘åndelig’, efterfølger til superbilen LFA, hvis 10 cylindre Lexus faktisk havde mere end svært ved at sælge.
Lexus LFA ramte helt ved siden af. I hvert fald da den blev lanceret i december 2010.
Selvom japanerne byggede bare 500 eksemplarer af bilen og fik Yamahas hjælp til at udvikle et skrig af en V10-motor, var der stadig nye biler til salg flere år efter, at produktionen stoppede i 2012.
Nu – mere end 12 år efter – lover Lexus at gøre forsøget med en hårdpumpet superbil igen. Den får dog ikke V10-motor.
Det skriver Autocar.
LÆS OGSÅ: Udlandet går amok – Ulovlig Tesla kører rundt i København
I stedet vil japanerne lægge en V8-motor mellem forhjulene for at kunne konkurrere med bilmærker som Aston Martin Vantage og Mercedes-AMG GT. Planen er nemlig at homologisere en prototype af den racerbil kaldet GT3 GR, som Toyota viste frem allerede i 2022.
Autocar skriver videre, at Lexus formentlig kalder den nye topmodel for LFR, og at den får en køreklar vægt, som ikke overstiger 1.300 kilo.
På den måde vil japanerne nemlig have et modsvar til Aston Martin, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini, Lexus, McLaren, Mercedes-AMG og Porsches modelprogrammer, som allerede rummer gadegodkendte GT3-biler.
Hvordan Toyota/Lexus griber opgaven an, er stadig mere uklart. Men bilen får formentlig en V8-motor, for det kører konkurrenterne med.
At LFA’eren nu får en efterfølger skal dog også ses i forlængelse af Toyota-koncernens syn på hele debatten om elbiler. Japanerne køber ikke forklaringen om, at biler med ledning er det eneste rigtige.
Senest har Toyota sammen med Subaru og Mazda lovet at smide milliarder af kroner i udviklingen af bl.a. wankelmotoren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!