Det lille, hollandske bilmærke Donkervoort er klar til at sende både Audis femcylindrede benzin-motor og sin egen F22-model på pension.
Hollandske Donkervoort har besluttet at pensionere den 2,5-liters 5-cylindrede benzinmotor, som mærket gennem mange år har købt hos Audi.
Som en markering af motorens betydning for Donkervoort sender mærket en sidste udgave af deres F22-model, kaldet “Final Five”, på gaden. Kun fem eksemplarer af denne særlige bil bliver produceret.
Den 2,5-liters turbomotor yder 500 hestekræfter hvilket i kombination med bilens lave vægt burde give alt andet på fire hjul kamp til målstregen.
F22 Final Five vejer kun 716 kilo. Hvilket giver en effekt/vægt-forhold på hele 698 hk pr. ton.
Vægten er reduceret yderligere 34 kilo i forhold til standardmodellen på grund af den massive brug af kulfiber. Hele karosseriet er eksempelvis af det fjerlette materiale.
LÆS OGSÅ: Dansk by indfører kritiseret forbud mod biler
Bilen er yderligere optimeret med keramiske bremser, som sparer 2,5 kilo u-affjedret vægt pr. hjul. Dertil skal lægges fælges i kulfiber og et udstødningssystem af titanium. Alene udstødningen letter bilen for 4 kilo.
Selve drivlinjen består af en femtrins manuelle gearkasse, som overfører kræfterne til baghjulene via et Torsen-differentiale.
Donkervoort oplyser, at bilen accelererer fra 0-100 km/t på kun 2,5 sekunder og kan nå en tophastighed på 290 km/t. Udover acceleration trækker bilen op til 2,3G gennem sving takket være et avanceret affjedringssystem.
Donkervoort havde ikke været Donkervoort, hvis ikke det var for et hav af ekstraudstyr. Så det har Final Five-bilerne også. Herunder et løftesystem, opgraderet aircondition, sædervarme (ja, sædevarme), et skræddersyet interiør, kameraer for og bag, et alarmsystem og kulfibersæder fra Recaro (formentlig ikke den tyske afdeling, der er ved at gå konkurs.)
Men… vent. For der er dårligt nyt. Samtlige fem eksemplarer af F22 Final Five er allerede solgt. Prisen begyndte i øvrigt ved 2,35 millioner kroner. Det placerer bilen i samme prisklasse som en Ferrari 296 GTB uden afgift.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!