Det er lykkes belgiske AVL Racetech at udvikle en fire-cylindret motor der forbrænder brint. Med en turbo yder den hele 410 hestekræfter.
Belgiske AVL har udviklet en kompakt, firecylindret forbrændingsmotor, der forbrænder brint. Denne innovative motor har potentiale til at ændre måden, vi tænker på brændstof og fremdriftssystemer i fremtiden.
AVL’s brintmotor producerer 410 hestekræfter fra en beskeden to-liters cylindervolumen. Det er en imponerende bedrift, der overgår literydelsen i den legendariske Bugatti Chiron med sin W16-motor.
– Lyden af denne motor er ligesom en rigtig racermotor, man ville ikke vide, at den er brintdrevet, hvis man ikke vidste det, siger en af ingeniørerne bag projektet.
Men at udvikle en brintmotor er ikke uden udfordringer. Brint er et meget reaktivt stof, der let antændes.
– Brint er et meget reaktivt molekyle. Den kan lide at antænde på enhver overflade, du kan tænke på – varme overflader, varme oliedråber, for varme tændrør, varme ventiler.
– Der er stor chance for, at det antænder, forklarer Paul Kapus, chef for motorudvikling hos AVL Racetech.
Derudover brænder brint meget hurtigere end benzin, hvilket kræver en helt anden tilgang til forbrændingsstyring.
Trods disse udfordringer har AVL’s ingeniører formået at skabe en velfungerende brintmotor. En video, der for nylig er blevet offentliggjort, viser motoren i aktion på en testbænk.
Med en literydelse på 205 hestekræfter er AVL’s motor et skridt i den rigtige retning. Til sammenligning yder Mercedes’ to-liters benzinmotor 421 hestekræfter, hvilket svarer til en literydelse på 210,5 hestekræfter.
Selvom brintmotoren endnu ikke helt kan matche benzinmotorens ydeevne, er potentialet der. AVL’s brintmotor er et bevis på, at forbrændingsmotorer stadig kan spille en rolle i en bæredygtig fremtid.
Planen er nu, at motoren skal testes i en racerbil på Le Mans i 2026. Dette vil give værdifuld indsigt i brintmotorens potentiale i en konkurrencepræget setting.
AVL’s brintmotor er et spændende eksempel på, hvordan innovation kan føre til nye løsninger på gamle problemer. Med fortsat udvikling kan brintmotoren blive et reelt alternativ til elektrisk kørsel i fremtiden.