Annonce:

Lithium-ion-batteri dræber legendarisk benzinbil

En Mazda RX-7 fra 1982 var for nylig mulehår fra at brænde op. Årsagen? Et eftermonteret lithium-batteri. Batteribranden er altså ikke kun et problem i elbiler.

Brandvæsnet i Lancaster, Pennsylvania, modtog et opkald den 25. marts. På det tidspunkt var klokken 12 minutter over otte om aftnenen. En rød Mazda RX-7 fra 1982 stod i flammer i en garage.

Branden understreger ifølge brandvæsnet en voksende bekymring omkring brugen af lithium-ion batterier som startbatteri i ældre biler.

Det var ejerens kone, som opdagede branden. Hun havde lugtet røg og ringede straks efter hjælp, da hun så den brændende bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Undersøgelser pegede hurtigt på bilens batteri som årsagen. Det viste sig, at det ikke var det originale batteri, der sad i den klassiske japaner.

Ejeren havde fulgt en populær trend. Han havde udskiftet det almindelige 12-volts blysyre-holdinge startbatteri med et moderne lithium-ion-batteri.

Og det er han bestemt ikke den eneste der har gjort. Lithiumbatterier har en højere energitæthed, er mere kompakte og vejer mindre. Det gør dem lettere at montere i mange biler.

Risiko ved lithium-startbatterier

Men de nye batterier kræver stor forsigtighed fra bilejeren. Især opladningen kan være kritisk for lithium-ion batterier, som er mere temperamentsfulde end traditionelle batterier.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mazdaens batteri var netop tilsluttet en oplader inde i garagen, da branden brød ud. Ukorrekt opladning eller brug af en uegnet oplader kan føre til overophedning og i værste fald brand.

Brandfolkene, der ankom til stedet, stod over for en udfordring. Lithium-ion batteribrande er kendt for at være ekstremt svære at slukke helt.

Det skyldes en proces kaldet termisk flugt. Battericellerne kan fortsætte med at producere intens varme, selv efter flammerne er slået ned. Det kan få batteriet til at genantænde igen og igen.


Efter noget tid lykkedes det dog for brandfolkene at få det brændende lithiumbatteri ud af bilen. Selv da det lå ude på gaden, fortsatte batteriet med at gløde kraftigt.

Skadernes omfang og konsekvenser

Heldigvis for ejeren blev den 43 år gamle Mazda RX-7 ikke fuldstændig ødelagt af flammerne. De primære skader begrænsede sig til bilens bagagerum, hvor batteriet typisk er placeret i den model.

Lancasters brandvæsen bekræftede efterfølgende, at det var lithiumbatteriet, der startede branden. Hændelsen tjener som en vigtig påmindelse for bilejere.

Man behøver ikke at køre elbil for at risikere en farlig batteribrand forårsaget af lithium-teknologi. Udskiftning af almindelige startbatterier til lithium-ion typer medfører også en potentiel brandrisiko.

Trenden med at eftermontere lithium-startbatterier i især klassiske og modificerede biler kræver derfor omtanke. Bilejere bør sætte sig grundigt ind i korrekt håndtering, opladning og de risici, der følger med den type batteri.

Annonce:

Interessen for klassiske biler som den uheldige Mazda RX-7 er fortsat stor blandt bilentusiaster. På Boosted.dk kan du dykke ned i mange flere artikler om unikke biler, spændende ombygninger og den generelle bilkultur.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også