Stellantis-importøren Wismo Group var uger om at anbefale et kørselsstop i 1.738 biler fra Stellantis-koncernen. Først nu siger FDM fra.
Wismo Group, den danske importør af Peugeot og Opel, tilbagekalder 1.738 biler på grund af en potentiel livsfarlig fejl.
Fejlen er relateret til hjulophænget på den nye generation af Peugeot E-3008/E-5008 og den identiske Opel Grandland, der er ved at blive lanceret i Danmark.
To bilejere har fortalt problemer med styringen på deres Peugeot på grund af knækkede bolte. En af ejerne har delt billeder af det defekte hjulophæng på sociale medier.
Problemet skyldes, at fastgørelsen af bærekuglen ved forhjulsophænget ikke har været tilstrækkelig. Dette kan medføre, at møtrikker ved forhjulsophænget i begge sider løsner sig.
FDM fraråder kørsel i de berørte biler og anbefaler, at bilejerne benytter sig af tilbuddet om en lånebil.
– Vi beklager meget den ulempe, som sagen har medført for vores kunder, og samtidig vil jeg understrege, at vi har taget situationen alvorligt fra starten.
– I det første kundebrev, der blev sendt ud, bad vi ejerne om omgående at kontakte en forhandler, hvor de kunne få en kundebil stillet til rådighed.
Da situationen omkring levering af reservedele ændrede sig pga. forsinkelse, anbefalede vi ejerne at undlade at anvende deres bil midlertidigt, indtil den nødvendige reparation er foretaget,” siger Hanne Sørensen, kommunikationschef hos Wismo, til FDM.
Wismo Group har tilbagekaldt bilerne via Motorregistret, og ejerne er blevet informeret gennem e-Boks. Det er sket i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og er en del af en paneuropæisk indsats. Tilbagekaldelsen har bl.a. ramt svenske biler. Læs mere om det her.
FDM siger selv, at man har været orienteret om problemet siden december 2024. Men fra flere sider er organisationen blevet kritiseret for ikke at sige noget om problemet. Altså før nu.
Importøren oplyser, at man har haft bærekugler på lager, men har manglet møtrikker til at udføre reparationen. Motormagasinet kan dog afsløre, at forhandlerne blev bedt om at fikse deres egne demobiler før kundernes.
I sidste uge modtog importøren en sending møtrikker. Ifølge virksomheden skal fejlen nu være udbedret på over 330 biler.
Wismo Group mener, at man har overholdt alle forpligtelser i produktsikkerhedslovgivningen og løbende har orienteret de rette myndigheder om fejlen.