En italiensk domstol har godkendt et gruppesรธgsmรฅl mod Stellantis pรฅ grund af farlige airbags hos Citroรซn og sรธstermรฆrket DS. Kravet er 2 milliarder kroner.
Et gruppesรธgsmรฅl mod bilkoncernen Stellantis er blevet godkendt af en domstol i Torino, Italien. Sagen drejer sig om potentielt farlige Takata-airbags i hundredtusindvis af biler. Modellerne Citroรซn C3 og DS3 er omfattet af sagen.
Godkendelsen betyder, at ejere af de berรธrte biler nu kan tilslutte sig sรธgsmรฅlet. Fristen for tilslutning er sat til 150 dage. Det meddelte forbrugerorganisationerne Codacons og Altroconsumo den 15. april.
Det skriver Automotive News.
Codacons har anlagt sagen pรฅ vegne af begge organisationer. De sigter efter en samlet kompensation. Kravet lyder pรฅ over to milliarder danske kroner.
De fejlramte airbags indeholder bestemte kemikalier. Disse kemikalier kan nedbrydes over tid, isรฆr i varme og fugtige klimaer.
Nedbrydningen udgรธr en alvorlig risiko. Airbaggen kan udlรธses med for stor kraft ved en kollision. Det kan medfรธre alvorlige skader eller i vรฆrste fald dรธdsfald.
Tilbagekaldelse af Citroรซn C3 og DS3
Stellantis lancerede en tilbagekaldelseskampagne i 2024 specifikt for de japanske airbags. Tilbagekaldelsen omfatter et stort antal Citroรซn C3 og DS3 biler. Det gรฆlder modeller produceret i perioden fra 2009 til 2019.
Bilerne med de problematiske airbags er solgt i 24 forskellige lande. Geografisk dรฆkker det Sydeuropa, Afrika og Mellemรธsten.
Stellantis har bekrรฆftet, at de har noteret sig rettens beslutning. Bilproducenten udtaler, at de har ivรฆrksat et omfattende arbejde med tilbagekaldelsen.
De er indstillet pรฅ at foretage de nรธdvendige tiltag. Det gรฆlder ogsรฅ tiltag, der mรฅtte fรธlge af selve sรธgsmรฅlet.
Stellantis understreger dog et vigtigt punkt. Gruppesรธgsmรฅlet tager i sin nuvรฆrende form ikke stilling til Stellantisโ ansvar i sagen. Vurderingen af ansvar vil ske pรฅ et senere tidspunkt i retsprocessen.
Konsekvenser og retslige skridt
Den oprindelige producent af airbaggene, Takata, er ikke lรฆngere en aktiv virksomhed. Det japanske firma indgav konkursbegรฆring tilbage i 2017.
Konkursen var en direkte fรธlge af den verdensomspรฆndende airbag-skandale. Takata stod over for enorme milliardkrav til erstatninger og omkostninger til tilbagekaldelser. Globalt er over 12 dรธdsfald blevet kรฆdet sammen med producentens defekte airbags.
Det fรธrste retsmรธde i det italienske gruppesรธgsmรฅl mod Stellantis er berammet til den 21. november.
Sagen i Italien er ikke enestรฅende. Et lignende gruppesรธgsmรฅl mod Stellantis vedrรธrende Takata-airbags er allerede blevet igangsat i Frankrig. Det viser, at problemet har et internationalt omfang.
Takata-skandalen betรธd, at det oprindelige firma bag de mange airbags knรฆkkede halsen i en konkurs helt tilbage i 2018. Men her syv รฅr senere dรธr folk stadig af de farlige airbags. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk