Kinesisk-ejede Lotus fortalt i 2021 hele verden, at mærket senest i 2028 kun vil bygge elbiler. Sådan er det ikke længere.
Lotus dropper sit løfte om kun at producere elbiler i 2028. Mærket satser i stedet på hybridteknologi. Det bekræfter den kinesisk-ejede bilfabrik nu.
Ændringen i planerne sker især, fordi de mere velstående kunder, som Lotus gerne vil tale til, ser bort fra elbilerne. Selv på de største markeder – bl.a. Kina og Tyskland.
Ifølge Autocar skal Lotus’ direktør Feng Qingfeng på biludstillingen i byen Guangzhou have sagt, at Lotus nu vil gå efter en ‘super hybrid-teknologi’. Det dækker tilsyneladende over en kombination af hurtigladning og en effektiv benzinmotor med turbo.
Når det kommer til rækkevidde mener Lotus, at man nu er i stand til at levere biler som kører op mod 1.100 kilometer på en tankfuld.
– Hos Lotus har vi altid valgt den bedste tilgængelige teknologi, hvad enten det drejer sig om ren benzin, ren el, hybrid eller rækkevidde-forlænger til en elbil, siger Feng til Wall Street Journal.
Sagde nej tak i 2021
Fengs udtalelser er en markant ændring i forhold til Lotus’ oprindelige holdning. I 2021 ville mærket nemlig ikke have noget med hybridbiler at gøre. Teknologien var for kompliceret, lød det. Især når batterierne var afladt.
Direktør Feng siger nu, at bilmærket vil løse problemet, man tidligere forsøgte at undgå, med en 900 volts batteri-arkitektur, der kan “flash-oplade” hurtigere end batteriskift.
Til sammenligning kører Porsche Taycan lige nu rundt med en 800 volts arkitektur. Men det er ikke unden problemer. Læs mere om det her.
Det er endnu uklart, hvilke modeller Lotus planlægger at udstyre med den nye hybridteknologi. Nye udgaver af SUV’en Eletre og sedanen Emeya kunne være et bud. Og selvom det ville øge bilernes vægt. På den anden side er Lotus’ biler ikke ligefrem letvægtere i dag.
Herhjemme er der ifølge de danske bilimportøreres orgnaistation Mobility Denmark solgt 22 nye Lotus mellem 1. januar og 31. oktober i år. 20 af dem er SUV’en Eletre.
LÆS OGSÅ: Tre Hyundai-ansatte dræbt under miljøtest på bilfabrik