Lotus’ produktion er skåret ned med hele 78 procent. Det selvom det kinesisk-ejede bilmærke har solgt markant flere biler end i hele 2023.
Det Geely-ejede Lotus-mærke er i krise. Og som en direkte konsekvens af det er produktionen skåret ned med 78 procent.
Lotus forventer nu kun at bygge 12.000 biler i år. I begyndelsen af januar lød det ellers, at mærket ville bygge 55.000 biler inden december.
Lotus-ledelsen skyder allerede skylden på alle andre end dem selv. I stedet mener cheferne, at tilbagegangen skyldes de straftoldsatser, flere lande og unioner har indført på kinesisk fremstillede biler.
I USA og Canada har man eksempelvis lagt 100 procent told på alle biler, der bygges i Kina. Inklusiv dem i Lotus’ modelprogram.
LÆS OGSÅ: Tesla kan blive smidt ud: “Reglerne gælder for alle”
Herhjemme – eller rettere sagt i hele EU – er satserne noget mindre. Efter justeringer er de bilmærker, som bliver hårdest ramt af satserne, blevet bedt om at betale en smule mere end 36 procent i yderligere told.
I forvejen har EU opereret med en toldsats på 10 procent på alle biler, der er fremstillet i Kina. De nye satser har omvendt fået flere bilmærker til at orientere sig direkte mod Europa.
Et mærke har ligefrem valgt at trække hele produktionen ud af Kina for at flytte den direkte til Europa. Læs mere om det her.
Hos Lotus er det især den nordamerikanske straftold, der gør ondt. Mærket forventer nu kun at sælge 30.000 biler næste år. Man havde håbet på 76.000.
Herhjemme har bare 10 nye Lotus-modeller fået nummerplader på mellem 1. januar og 31. juli i år. Det er ikke engang nok til 0,1 procent af markedet.
Til sammenligning kan Volkswagen, som efter at have fået tæsk af Tesla i løbet af hele 2023, igen sætte sig på toppen af det danske marked. Tyskerne sidder på 10,3 procent af markedet for nye biler i Danmark.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!