Lotus Eletre er mærkets første SUV og dets første elbil, der kommer til at være tilgængelig for den almindelige forbruger.
Elbil. SUV. Lotus. Ikke ligefrem ord vi er vant til at se sammen. Lotus er kendt for at lave letvægtssportsvogne, så en stor og tung el-SUV virker ikke som det åbenlyse næste skridt. Men det er nøjagtig, hvor Lotus er på vej hen. De har netop præsenteret deres næste bil, Lotus Eletre.
Det drejer sig om en firehjulstrukket SUV, og Lotus lover noget imponerende – Mindst 600 hk, et batteri på “over” 100 kWh, lynopladning på 350 kW og en WLTP-godkendt rækkevidde på 600 km. Lotus kalder det selv verdens første elektriske hyper-SUV og siger samtidig, at Eletre kommer til at køre 0-100 km/t på under 3 sekunder. Det skriver Bil Magasinet.
Voldsomme tal. Men endnu kun tal på en skærm. Dog er der grund til at tro, at det kan blive virkelighed. Lotus har nemlig siden 2017 været ejet af den kinesiske Geely-koncern, der blandt andet ejer Volvo, Polestar og firmaet bag den nye, elektriske London-taxa. Så der er allerede masser af erfaring med at udvikle elbiler.
Flere elbiler på vej fra Lotus
Lotus Eletre er baseret på en helt ny elbilsplatform, som Lotus kalder Electric Premium Architecture, hvor det store batteri er placeret i bunden, så bilen får et lavt tyngdepunkt på trods af SUV-designet.
Platformen vil også danne bund for de næste to biler fra Lotus, der også bliver elbiler: En firedørs-coupé, der blandt andre skal konkurrere mod Porsche Taycan og Tesla Model S, samt en mindre SUV.
Eletre er ikke Lotus’ første elbil. Den ære tilfalder Lotus Evija, der dog kun blev produceret i et meget begrænset omfang. Desuden præsenterede Lotus i 2021 Emira, der er en sportsvogn med benzinmotor.
Bæredygtigt kulfiber
Interiøret bærer præg af bæredygtige materialer, hvor sæderne er betrukket med en uldblanding, der samtidig vejer mindre end læder. De hårde dele i bilens indre er lavet af kulfiberrester, der er presset sammen og genbrugt, så overfladen får et marmor-lignende udseende.
Lotus Eletre får fire køreprogrammer, der ændrer styringen, accelerationen og bilens affjedring. De fire programmer hedder Range, Tour, Sport og Off-Road og vidner om, at Lotus forventer, at bilen både kan klare sig på bane og i terræn.
Lotus forventer at levere de første biler i starten af 2023.