For bare to år siden skruede regering på bilafgifterne. Bilisterne blev herefter lovet ro. Men nu er de samme politikere klar til at se på bilafgifterne igen.
At kalde det et løftebrud er nok lidt af gråzone. For det var den tidligere socialdemokratiske regering, der lovede ro på bilafgifterne, efter man i december 2020 justerede registrerings- og de periodiske afgifter op.
LÆS OGSÅ: Nu straffes bilejere igen – ejerafgiften stiger MARKANT!
Men de danske bilister kan finde mange af de samme politiske ansigter fra dengang i den nye SMV-regering som i dag er præsenteret på Christiansborg.
– Regeringen vil belyse effekterne af aftalen om grøn omstilling af vejtransporten (fra den 4. december 2020, red.) med henblik på at gøre den mere effektiv i lyset af teknologiudviklingen. Her skal mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af rene elbiler undersøges, fremgår det af SVM-regeringsgrundlaget.
Sædvanligvis er al snak om bilafgifter fra Christiansborg gift for bilbranchen herhjemme. Men hos DI Bilbranchen fortæller branchedirektør Thomas Møller Sørensen til Finans, at det denne gang er lige omvendt.
Kun én gruppe til at betale regningen
De nuværende regler skruer nemlig gradvist op for bilafgifterne for især elbiler, fordi politikerne – dengang aftalen blev indgået – forventede, at elbiler ville blive billigere. Sådan er det dog langt fra gået.
Branchedirektøren ser derfor gerne, at den nye regeirng fastfryser afgiften på nye elbiler fra næste år og frem mod 2030. Hos FDM mener man, at et afgiftsforøgelse vil stoppe salget af nye elbiler helt. Og det allerede i 2025.
På den anden side, advarer FDM også mod, at der kun er én gruppe til at dække statskassen tab i registreringsafgift, hvis man nedjusterer afgiften på nye elbil. Nemlig de eksisterende bilejere. Og de skal frem mod 2030 allerede betale 12,2 mia. kr. mere i periodiske afgifter. Allerede i 2026 vil de perodiske afgifter være steget med 36,9 procent. Dertil kommer afgifter på diesel som forventes at stige med 4,7 mia. kr.
Flere billeder: presse-fotos.dk