Canadiske forskere lover, at deres teknologi kan få elbilers batterier til at holde i mindst 8 millioner kilometer og stadig have 80 procent af kapaciteten tilbage.
Et hold canadiske forskere fra Dalhousie University hævder at have udviklet et elbilbatteri med en levetid på mindst 8 millioner kilometer.
Forskerne har i seks år testet et lithium-ion batteri med en enkeltkrystalelektrode, der viser minimal nedbrydning efter gentagen opladning og afladning.
– Det er i bund og grund et rigtig holdbart materiale, der er meget mere modstandsdygtigt over for mekanisk belastning, siger Toby Bond, en af forskerne bag projektet.
Det skriver National Observer.
Resultaterne indikerer, at batteriet kan holde op til ti gange længere end nuværende elbilbatterier. Efter 8 millioner kilometer havde batteriet stadig 80 procent af sin oprindelige kapacitet.
Enkeltkrystalelektroden er nøglen til batteriets holdbarhed. Forskerne sammenligner dens funktion med en isterning, der er mere robust end en snebold.
– Hvis du holder en snebold i den ene hånd og en isterning i den anden, er det meget nemmere at smadre snebolden end isterningen, ikke? Så det er nogenlunde et lignende princip med batteriet, forklarer Toby Bond.
Selvom enkeltkrystalelektroder allerede findes på markedet, er deres anvendelse i elbiler stadig begrænset.
– Disse enkeltkrystalelektroder er allerede på markedet. Og jeg tror, de snart kommer i elbilbatterier. Jeg vil rigtig gerne have en,” siger Bond.
Næste skridt for forskerne er at teste battericellerne i en batteripakke. Det er dog vanskeligt at forudsige batteriets præcise levetid i en elbil, da enkeltkrystalelektroder kræver hyppigere opladning.
Hvis teknologien lever op til forventningerne, kan det betyde en revolution for elbilindustrien, hvor batteriet potentielt kan overleve bilens levetid.