Annonce:

Lukker Maserati? 11 milliarder kroner er forsvundet

Da den nu fyrede direktรธr Carlos Tavares luftede tanken, afviste Stellantis at lukke Maserati. Men nu mister mรฆrket en planlagt investering pรฅ 11 milliarder.

Maseratis fremtid kan hรฆnge i en meget tynd trรฅd efterhรฅnden. I hvert fald som en del af Stellantis.

Moderkoncernen har nemlig trukket en investering pรฅ halvanden milliard euro, der svarer til 11,5 milliarder kroner, tilbage.

Det skriver Autocar.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Overfor investorerne bekrรฆftede Stellantisโ€™ รธkonomidirektรธr Doug Ostermann for nylig, at koncernen alligevel ikke vil smide de mange penge efter udviklingen af Maserati.

Yderligere dokumenter afslรธrer, at pengene, som alligevel ikke flyder i Maseratis retning, har fรฅet mรฆrket til at droppe lanceringen af โ€˜visse projekterโ€™.

Og mens bilmรฆrket ikke gรฅr i yderligere detaljer i de dokumenter, der er tilgรฆngelige for offentligheden, menes det at vรฆre elbilen MC20 Folgore, som det trรฆngte mรฆrke har lagt pรฅ is.

Ifรธlge Autocar mener Ostermann, at koncernen er nรธdt til i det mindste at genoverveje, hvordan Maserati skal sende biler pรฅ gaden. Og i hvilket tempo.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

โ€“ Vi er nรธdt til at erkende, at dynamikken i forretningen, isรฆr pรฅ det kinesiske marked, og vores forventninger til, hvor hurtigt premium-markedet ville overgรฅ til elektrificering, ikke stemmer overens, bemรฆrkede han.

Maserati har brug for bรฅde penge og overbevisende nye modeller, hvis de skal have en chance for at overleve.

Sidste รฅr brรฆndte det italienske mรฆrke sig gennem 260 millioner euro (1,9 milliarder kroner).


Samtidig faldt det globale salg fra 26.600 biler i 2023 til kun 11.300 i 2024. Det pรฅ et tidspunkt, hvor Stellantis i forvejen har ondt i รธkonomien.

Oven pรฅ udmeldingen har den italienske fagforening FIM meldt ud, at man straks vil afkrรฆve Stellantis og Maserati nogle svar.

Helt konkret vil fagforeningsfolkene have vished for, hvad der skal ske med mรฆrket, nรฅr partnerne mรธdes den 11. marts.

โ€“ Pรฅ trods af kvaliteten og de hรธjtydende modeller lider mรฆrket under fejl og skรธdeslรธshed i forhold til markedsfรธring. Vi kan ikke lรฆngere spilde tiden, siger FIMโ€™s generalsekretรฆr Ferdinando Uliano.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ