Bugatti siger farvel til den gigantiske W16-motor med et brag af en Chiron. Meget tyder dog på, at afsløringen bliver endnu vildere.
L’ultime er den 500. og sidste Bugatti Chiron nogensinde. Det franske ord kan meget passende oversættes direkte til ‘den sidste’.
Det fortæller Bugatti i en pressemeddelelse.
Chiron-æraen begyndte i 2016, hvor bilen, der er opkaldt efter racerkøreren Louis Chiron, afløste Veyron som på sin side genfødte hele Bugatti-mærket i 2005.
Den sidste Chiron er i lighed med sine 499 søskende håndbygget på Bugattis fabrik i den franske by Molsheim. Lakeringen er en blanding af “Atlantic Blue” og “French Racing Blue”.
LÆS OGSÅ: Branchen advarer: Om lidt koster en liter benzin 26 kroner
– Denne 500. og sidste Chiron-model er et passende farvel, der fanger en afgørende arv, der for altid vil blive ætset ind i bilhistorien.
Bilen banede vejen for et lysende nyt kapitel, der begynder med produktionen af Bolide og W16 Mistral og fortsætter med afsløringen af vores nye model i juni, siger Bugattis øverste direktør Christophe Piochon i en pressemeddelelse.
Bugatti Chiron L’ultime ‘nøjes’ med 1.500 hestekræfter fra en 8-liters W16-motor med vanvittige fire turboer. Afsløringen, der endnu ikke er navngivet, får lige så mange cylindre.
Det sker dog i V-form og helt uden ladetryk fra turboer. Alligevel forventes bilen at få op mod 1.800 hestekræfter og et speedometer, der først render ud ved 550 km/t. Læs meget mere om det her.
Noget andet, vi skal forvente går i graven, er rigtig mange helt almindelige personbiler fra de fleste bilmærker i Europa.
Nye EU-regler betyder nemlig at store dele af bilmærkernes nuværende modelprogrammer bliver ulovlige at sælge som nye biler i de 27 medlemslande. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!