Nรฅr BMW ikke vil, mรฅ man jo selv.
Vi har M1, M2, M3, M4. Ja, faktisk fortsรฆtter M-rรฆkken helt op til den topmoderne cruiser M8. Men BMW har alle dage sprunget en M7 over. Men den findes. Eller det vil sige, nรฆsten. For det her er i sig selv ikke en M-bil. Det er en E38 740i, men ejeren har skiftet kraftigt ud i teknikken.
LรS OGSร : Sรฅ skete det โ nu er der 100.000 af disse biler i Danmark
Vรฆk er den dovne 4,4-liters V8 med 286 hestekrรฆfter. I stedet har man lagt en M5-motor ned mellem forhjulene. Nรฆrmere bestemt V8โeren fra E39 M5 og den sekstrins manuelle gearkasse fra samme model.
Selv differentialet fra M5โeren har fundet sin vej over pรฅ den stรธrre 7โer. Det samme har et sรฆt fuldfede Brembo-bremser og kalibre.
Det betyder, at slagvolumen er vokset til 4,9-liter, og ydelsen er pรฅ mindst 400 hestekrรฆfter. Og nรฅr vi siger mindst, er det fordi, man ikke er stoppet der.
Den store V8โer har nemlig fรฅet selskab af en kompressor. Samtidig er alt fra udstรธdningssystemet til indsprรธjtningen modificeret.
Men det stopper ikke her. Bilen har fรฅet en komplet Bilstein-gevindundervogn, H&R-dรฆmpere og underrammen fra den stรธrre 750i med V12-motor.
I kabinen er alt heller ikke, som det plejer at vรฆre i den gamle 7โer. Langt fra faktisk. Hele instrumentbordet er skiftet ud med det fra en E39 M5. Bilen har ogsรฅ fuldt funktionelt iDrive-infotainment. Selvom BMW fรธrst kom pรฅ det lรฆnge efter, at bรฅde E39 M5 og E38 7 Serien var gรฅet ud af produktion.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Skriv til os: boosted@boosted.dk