På lidt mere end et år er antallet af elbiler på de danske veje fordoblet. Det er dog ikke alle danskere, der skal regne med at være billigt kørende på strøm.
Brancheorganisationen De Danske Bilimportører kalder det en milepæl, at der nu er 200.000 elbiler med danske nummerplader.
Det kan oversættes til, at syv procent af den danske bilpark nu består af elbiler. Sådan så det ud ved årsskiftet, siger organisationen.
– Der er kommet kraftig acceleration på elbilsalget, særligt i løbet af det sidste år, hvilket har resulteret i, at der nu er 200.000 elbiler på de danske veje.
– Det er gode nyheder for den grønne omstilling, hvor elbilerne spiller en nøglerolle, lyder det fra direktør Mads Rørvig i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Dyrere benzin vækker vrede – bilisterne har det sværere
Tidligere har Mads Rørvig uddelt kraftige løftede pegefingre til de danske bilister, der endnu ikke sidder bag rattet af en elbil. “Ret ind og køb en elbil”, lød det tilbage i marts 2023.
Mads Rørvig er samtidig bange for, at elbilssalget bremser ned, hvis/når afgiftslettelserne fjernes. Også hos FDM efterlyser man billigere elbiler, så flere danskere økonomisk har muligheden for at investere i en.
Det kan dog hurtigt vise sig at være ønsketænkning. I slutningen af december sidste år fjernede den tyske regering enhver statsstøtte til nye elbiler, hos Volkswagen er man i tvivl, om hvorvidt en elbil til 150.000 kroner kan bygges.
Og Mercedes har decideret afvist idéen om den billige elbil. Omvendt buldrer Toyota frem, selvom japanerne fastholder at forbrændingsmotoren også er en del af fremtiden. Læs mere om det her.