Pรฅ lidt mere end et รฅr er antallet af elbiler pรฅ de danske veje fordoblet. Det er dog ikke alle danskere, der skal regne med at vรฆre billigt kรธrende pรฅ strรธm.
Brancheorganisationen De Danske Bilimportรธrer kalder det en milepรฆl, at der nu er 200.000 elbiler med danske nummerplader.
Det kan oversรฆttes til, at syv procent af den danske bilpark nu bestรฅr af elbiler. Sรฅdan sรฅ det ud ved รฅrsskiftet, siger organisationen.
โ Der er kommet kraftig acceleration pรฅ elbilsalget, sรฆrligt i lรธbet af det sidste รฅr, hvilket har resulteret i, at der nu er 200.000 elbiler pรฅ de danske veje.
โ Det er gode nyheder for den grรธnne omstilling, hvor elbilerne spiller en nรธglerolle, lyder det fra direktรธr Mads Rรธrvig i en pressemeddelse.
LรS OGSร : Dyrere benzin vรฆkker vrede โ bilisterne har det svรฆrere
Tidligere har Mads Rรธrvig uddelt kraftige lรธftede pegefingre til de danske bilister, der endnu ikke sidder bag rattet af en elbil. โRet ind og kรธb en elbilโ, lรธd det tilbage i marts 2023.
Mads Rรธrvig er samtidig bange for, at elbilssalget bremser ned, hvis/nรฅr afgiftslettelserne fjernes. Ogsรฅ hos FDM efterlyser man billigere elbiler, sรฅ flere danskere รธkonomisk har muligheden for at investere i en.
Det kan dog hurtigt vise sig at vรฆre รธnsketรฆnkning. I slutningen af december sidste รฅr fjernede den tyske regering enhver statsstรธtte til nye elbiler, hos Volkswagen er man i tvivl, om hvorvidt en elbil til 150.000 kroner kan bygges.
Og Mercedes har decideret afvist idรฉen om den billige elbil. Omvendt buldrer Toyota frem, selvom japanerne fastholder at forbrรฆndingsmotoren ogsรฅ er en del af fremtiden. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk