Den danske Formel 1-kører sætter nu ord på arbejdsforholdene i Haas-garagen, og hvorfor han foretrækker dem.
Man kan godt glemme det. Men Kevin Magnussen har faktisk kørt andet end Haas-biler. Karrieren i motorsportens kongeklasse begyndte hos McLaren – endda med en podieplacering i det allerførste løb i Australien. Helt tilbage i 2014.
LÆS OGSÅ: Bilist stak af fra politiet: Nåede over 200 km/t… i en Mazda 626
Siden gik turen forbi Renault, før den endte hos netop Haas. Og nu sætter K-Mag ord på, hvorfor han foretrækker amerikanernes måde at arbejde på. Især når det kommer til teamchefer.
Danskerens karismatiske teamchef Gunther Steiner er nemlig meget lige til. Faktisk er han en ‘no bullshit’-type. Hvorimod der hos Renault havde endeløse måde at pakke problemer ind på.
En meget ærlig fyr
– Gunther er en meget ærlig fyr. En du kan regne med både når det går godt, og når det går skidt.
– Jeg vil aldrig glemme den måde, hvorpå Haas fortalt mig, at de ikke havde noget sæde til mig efter 2020. Gunther var ekstremt ærlig og meget åben, da det kom til sagens sammenhæng, forklarer Magnussen til GP Racing magazine.
Magnussen fortæller, hvordan Steiner lagde kortene på bordet uden ‘bullshit’. Sådan var det ikke hos Renault, hvor danskeren delte garage med Jolyon Palmer i 2016-sæsonen.
– Tilbage i Renault-dagene sagde teamet altid “der ingen problemer”. Alligevel kunne jeg se andre kørers fædre og agenter komme og gå.
– Så sagde jeg til Renault: “Hey, jeg ved, hvad der foregår? Hvorfor fortæller I det ikke til mig, så jeg kan finde et andet sæde?
Et deprimerende år uden penge
Magnussen fortæller videre, at han bestemt ikke nød den ufrivillige Formel 1-pause i 2021.
– Jeg var super deprimeret – stresset. Jeg havde ingen penge, og jeg vidste ikke, hvad jeg skulle. Hele det år var bare lort.
Alligevel indrømmer Magnussen, at året uden for Formel 1-paddocken fik ham til at se anderledes på tilværelsen. Blandt andet fordi han igen vandt racerløb.
Glæden vendte dog ikke hundrede procent tilbage. Og det alene fordi danskeren ikke sad i en Formel 1-bil. Det gør han nu og i hvert fald 2023-sæsonen med. Næste løb på kalenderen er med hjemmebane-fordel til Haas er i Texas på Circuit of the Americas.
Det løb køres allerede i denne weekend. Kampen om verdensmesterskabet er dog allerede afgjort. VM-titlen sikrede Max Verstappen sig under Japans regnvåde halve grand prix for to uger siden.